Author Topic: Wie heeft plannen voor een campagne?  (Read 25754 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Pim

• Newbie
  • *
Wie heeft plannen voor een campagne?
« on: March 24, 2009, 11:34:46 AM »
Zijn er mensen (ned/bel) in dit forum met plannen voor een Mini campagne? Meer of minder concreet, op lange of korte termijn. Ik kom graag met je in contact!

Groeten, Pim.

Offline susho

• Newbie
  • *
Re: Wie heeft plannen voor een campagne?
« Reply #1 on: March 24, 2009, 19:50:37 PM »
plannen, ja, als in "ooit" ;)
Nu eerst leren, bootjes bouwen, korte baan zeilen. hierna(ook al "ooit")  wat meer offshore, stage bij een zeilmaker, en daarna het moeilijkste deel, de sponsor(s) haha. dus weinig concreet, erg lange termijn, maar ik leef er (erg) langzaam maar zeker naar toe ;)

Offline Pim

• Newbie
  • *
« Reply #2 on: March 31, 2009, 21:13:56 PM »
Klinkt een beetje als een 10-jaren planning, of niet?

Offline Rw

• Newbie
  • *
« Reply #3 on: May 14, 2009, 18:19:42 PM »
Klinkt een beetje als een 10-jaren planning, of niet?

Een 10-jaren planning is ook een planning. En de mini is niet iets waar je binnen een jaar aan toe bent natuurlijk.

Ik wil dit jaar beginnen met het opzetten van een campagne. Voor welke editie weet ik nog niet, eerst maar eens zien hoe het gaat en of het me ├╝berhaupt lukt.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
      • www.ned324.nl
« Reply #4 on: July 01, 2009, 10:36:02 AM »
Hoi,

Deze winter wil ik een mini gaan bouwen. Het wordt waarschijnlijk de Formula pwe van http://rascodesign.com/index_files/Page627.htm
Hij is bezig met het updaten van de ontwerpen dus als dat klaar is wil ik beginnen. Hoe het allemaal betaald gaat worden is nog even een vraag en daarom heb ik ook niet een jaar vastgesteld wanneer ik de transat wil varen maar ik ga bouwen voor 2013 en dan uitstellen door geldgebrek tot ik er wel ben.

Florian

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
      • minitransat650.com
« Reply #5 on: July 01, 2009, 23:04:28 PM »
Leuk, je wil zelf bouwen...

Maar even kritisch:
Zo je houd van deze stijl, gedurfd, maar ik heb er weinig vertrouwen in. Heb met de ontwerper geemailed een jaar of twee geleden, heeft geen clue... en die curves, het maakt die boot moeilijker te bouwen en zwaarder....

Als je een goede racer wil:
Vertrouw nooit op een desinger die:
nooit een mini race heeft gevaren, of jaren de klas heeft bestudeerd, of zelf zijn Beste MIni Ooit niet zelf bouwt etc... Ik heb al zoveel droom plannen gezien, en deze hoort daaronder IMHO

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
      • www.ned324.nl
« Reply #6 on: July 01, 2009, 23:26:58 PM »
Heb ook sterk mijn bedenkingen gehad maar naar way mailen tog wat meer vertrouwen. Persoonlijk denk ik dat de rare rompvorm gewicht bespaart. Om het mooie zou ik het niet doen, al heeft het wel wat. Verder is het een hele lichte boot die als ik de getallen op de site mag geloven nog behoorlijk oprigtend moment heeft. Voor de binnenruimte is de volume verdeling denk ik ook niet verkeerd.

Zijn natuurlijk mijn ideeen en ik moet zeggen dat ik ook nooit op een mini heb gevaren en voor de rest ook niet een heel ervaren zeiler ben, dus alle kritiek is welkom om mij van iets stoms af te praten als ik geen gelijk heb.

Offline DRYachts

• Jr. Member
  • **
  • www.dryachts.nl
      • www.dryachts.nl
« Reply #7 on: July 02, 2009, 10:40:34 AM »
Hoi Florian,

volgens Etienne Bertrand zijn zijn boten zo ongeveer de minis met het laagste gewicht, zo'n 750 kg in meettrim. Volledig carbon constructie en Lion accus.
De Manuard 509 zou 810 kg in meetrim wegen, http://www.4ocean.si/boats4sale/boats4sale.html

Ik heb moeite om gewichten van Rasco Djuric realistisch te vinden.
Verder wijkt zijn concept af van wat in de miniklasse bewezen snel is.
Voordat je echt geld in je project gaat steken raad ik je aan om nog meer informatie te verzamelen over de verschillende mogelijkheden voor zelfbouw.
Bij gelegenheid laat ik je graag de 714 en de 595 zien zodat je wat meer idee krijgt bij de bouw van een mini.

Hans

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
      • www.ned324.nl
« Reply #8 on: July 02, 2009, 17:42:13 PM »
Hoi,

Het gewicht is redelijk te verklaren door de erg lichte kiel en dan is het nog maar een beetje lichter dan andere boten, een beetje licht denk ik aan de rompvorm (Leov denkt van niet en hij heeft er waarschijnlijk meer verstand van dan ik..). Ik wil graag kijken hoe andere schepen zijn gebouwd en hoe het allemaal in elkaar zit om een beter idee te krijgen van een mini.

Waarom ik zelf wil bouwen: Dan kan ik meteen beginnen en als ik eerst moet sparen tot ik een 2dehands kan kopen ben ik een paar jaar verder, 50000 zit je al gouw aan. en een zelfbouw kan ik goedkoper varen en dan steeds verder klaar maken voor de race.

Wat de houten boten betreft en ik kan er natuurlijk ver naast zitten, maar de didi mini is langzaam zover ik weet en de minicp van lucas heb ik tog ook gehoort dat die niet helemaal naar verwachting presteerd (weet niet waar het avan daan komt) maar het wordt over het algemeen wel gezien als het krachtigste houten ontwerp. 
Ik heb alleen ervaring met houtbouw en als epoxy sandwich constructies laat ik liever aan anderen over.
Voor de rest is er natuurlijk de 2win maar daar hoor ik ook niet veel meer over dus als serie zie ik dat nog niet direct gebeuren en als proto is die te langzaam.

Natuurlijk zijn er een hoop meer ontwerpen maar als het een serie is moet het ook echt een serie zijn en niet nog een serie willen worden.

Ik kan natuurlijk alles mis hebben wat hierboven staat maar dit is zoals ik het op dit moment zie, het beste alternatief vind ik 2de hands maar omdat die boten altijd volledig worden verkocht kan ik het pas over een jaar of 3/4 betalen en daarna nog trainen en dat wordt wat erg lange termijn denken (kan niet zolang sparen zonder het aan mijn huidige boot te verbrassen).

Groeten Florian

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
      • minitransat650.com
« Reply #9 on: July 02, 2009, 22:54:56 PM »
Hans, je hebt gelijk, het is een droom gewicht ... en niks is makkelijker dan een nummer op het internet te zetten...

Florian, goedkoopste manier is echt om een oude houten proto te kopen....
Je kan alleen geld besparen met zelfbouw als je alles gesponsord krijgt... en om sponsorschap te verkrijgen en ook nog de boot te bouwen vergt jaren aan uren, er zijn vele vele vele vele vele vele niet afgebouwde mini droom projecten...
En met een laag budget een winner bouwen, vergeet het maar...
dat was voor het laatst mogelijk in de vorige eeuw.

Neem een goede bijbaan voor de uren dat je anders zou sponsor jagen en bouwen en ga sparen :)
En ga een race bezoeken, liefst een met minder zeilerstress, dus niet de Minitransat, maar de mIni Fastnet bv...
Of ga eerst eens mee met een begeleidings boot naar Brasilia.... kost geld, maar je dompelt jezelf helemaal in de mini wereld...

Oh, een mini traject kost gewoon 4 jaar, of je moet redelijk veel geld en vrije tijd hebben, dan is 2 jr mogelijk.

Offline DRYachts

• Jr. Member
  • **
  • www.dryachts.nl
      • www.dryachts.nl
« Reply #10 on: July 03, 2009, 00:34:05 AM »
Mee eens Leo.

Wat betreft de 2win650, dit project is gestopt in zijn oorspronkelijke opzet.
Er zijn 4 boten gebouwd, goede boten die interessant zijn als toerwedstijdboot en/of ontwikkelingsproject.
De 714 is een van deze boten en gaat na deze zomer richting San Diego maar ligt nu op het IJsselmeer.
De werf Race2win heeft verklaard het 2win650 project door te zetten maar Ik ben en wil op geen enkele manier hierbij betrokken zijn.
Ook het Pro3 team is niet meer betrokken bij deze werf.

De 595 is de boot van BE Composites bouwer van de Nacira 950.

Ik heb toch de nodige 'kale' tweedehands minis te koop gezien.
Zou een 'gestrand' mini droom project niet een interessante mogelijkheid zijn?

Hans

Offline lucas.schroder

• Newbie
  • *
« Reply #11 on: July 03, 2009, 03:19:11 AM »
Hi Florian,

Goede tip van Leo, ga eens kijken bij een mini race, dan wordt een hoop duidelijk. Denk goed na over wat je doel is: de transat zeilen...een boot bouwen...de transat winnen. Denk goed na over zelfbouw, zeker hout en een onbewezen ontwerp, dat kan achteraf zeer langzaam en frustrerend zijn (zelfs langzamer dan een serie boot).  Kijk bijvoorbeeld naar de boot uit nieuw caledonie (proto, carbon en heel erg langzaam).

Daarnaast zitten de kosten niet alleen in de boot, meedoen aan races kost ook het nodige.

Met een klein budget kan ik je zeer aanraden om te kijken naar een 2e hands progo1, supercalin of misschien een tiptop of Dingo1 als je wat meer geld hebt. = veel plezier, weinig geld en zorgen, alle uitrusting. Volgens mij heb je al een goede boot voor rond de 18.000 euro als je goed onderhandeld. Daar kan je niet tegenop bouwen.

Offline Kimi

• Newbie
  • *
« Reply #12 on: July 03, 2009, 08:09:00 AM »
Hi Florian,

Harsdstikke mooi dat je serieuze plannen hebt. Het klinkt alsof op termijn het zeker gaat gebeuren!
Als ik je een raad mag geven uit de mini praktijk en niet vanuit de stoel achter de computer warm thuis:

Als je geld gespaard hebt, begin zo vroeg als mogelijk eerst met een oude serie boot. Je bent kenneljik handig, dus een oude Pogo1 bijvoorbeeld.
Leer dit complexe zeilvak onder begeleiding van een dekundige (in Frankrijk).
Dompel je onder in het Mini Circuit. Als je genoeg gespaard hebt, kan je verder gaan met een andere serie danwel een proto en voor prijzen gaan.

Stap voor stap opbouwen.

Veel succes,

Robert
www.ned602.org

Kijk voor het eerst op deze site. Inmiddels vaar ik een 9 maanden full time in het mini cicuit mee. Ben gekwalificeerd voor

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
      • www.ned324.nl
« Reply #13 on: July 03, 2009, 11:57:42 AM »
Hoi,

Bedank voor alle tips, hier kan ik zeker wat mee. Ik zal het te koop gedeelte dus  maar wat beter door moeten spitten.
Dit is hoe mijn situatie er een beetje uitziet: Ik ben 21 jaar en woon thuis en wil voornamelijk op mijn boot (als ik die heb) verblijven om te trainen (wijnig vaste lasten dus). Verder werk ik fulltime in de offshore wat inhoud dat ik 2 weken weg ben en 2 weken thuis enz. Daar verdien ik natuurlijk een aardige boterham mee maar ik ben net begonnen dus rijk ben ik ook niet en zal ik ook niet worden.

Nu ben ik de helft van het jaar dus vrij en kan zelfs nog wat vakantie dagen opnemen maar dat zal dit jaar nog wijnig voorstellen, op de een of andere manier vallen een hoop evenementen ook in mijn werkweken waardoor een heel evenement volgen lastig is. Een keer bij de start kijken is natuurlijk een erg goed idee en een keer met een mini met iemand mee varen zou helemaal geweldig zijn.

Mijn ambities in de transat: Eigenlijk voornamelijk gewoon deelnemen, winnen of echt hoog ijndigen met mijn ervaring is gewoon onrealistich (wel altijd blijven hopen natuurlijk :p). Verder doe ik wel mee om te racen en niet om het gewoon een keer gedaan te hebben, ik wil het beste uit mijzelf proberen te halen en zo hoog mogelijk eindigen als ik kan (Als  dat laatste is dan is dat zo maar ik hoop het natuurlijk niet).
Volgend jaar hoop ik dan ook een boot te hebben om te beginnen met trainen aangezien ik het gevoel heb dat ervaring belangrijker is dan een net wat betere boot. Dat kan denk ik met een zelfbouw aangezien je niet alles in een keer nodig hebt en al kan gaan varen terwijl de boot nog niet transat klaar is. 2de hands is ook een optie maar dan mag het eigenlijk niet meer kosten dan 25000 om dat ik voor die tijd het geld niet bij elkaar krijg (25k is al wat optimistisch). Maar als ik dat zo lees is dat goed mogelijk en tot de start dan goedkoper dan zelfbouw aangezien het al (bijna) af is.

Zo, dat is eruit.
Groeten Florian

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
      • minitransat650.com
« Reply #14 on: July 03, 2009, 18:25:53 PM »
Florian,

neem voor twee jaar in je vrije weken een bijbaan (taxi chauffeur, kroeg hulp) en voila je hebt een mini.... en meer budget om te racen.

PS. Tappen in een bar heeft vele voordelen als je een kroegtijger ben :)

En echt er zijn zoveel races, eentje moet wel in die twee weken vallen....

oh en om te trainen heb je geen mini nodig, maar iets met een spinnaker...
Zelf denk ik aan een cat voor het rondje texel volgend jaar...
Of ga windsurfen... het gaat allemaal om gevoel....

Oh, en als je een bootje op het oog hebt, ik wil wel even kijken naar de staat van onderhoud...
ZO is/was er een Duitse Pogo in Nederland te koop met een gescheurd schot... en toch de hoofdprijs vragen...
« Last Edit: July 03, 2009, 18:29:03 PM by Leov »