Author Topic: Wie heeft plannen voor een campagne?  (Read 23934 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
Re: Wie heeft plannen voor een campagne?
« Reply #15 on: July 04, 2009, 22:59:09 PM »
Hoi,

Dat is natuurlijk een goed idee maar ik moet natuurlijk ook zoveel mogelijk zeilen en in het geval van zelfbouw heb ik zeker geen tijd. Is zeker een goed plan om aan meer geld te komen en als ik de winter niet ga bouwen is wat meer werken wel een oplossing denk ik.

Maar volgend jaar (begin of eind maakt niet zo gek veel uit) wil ik tog wel een boot hebben, ik kan natuurlijk een serieuze spi met een spiboom voor mijn kolibri 560 kopen en daar mee trainen maar dat lijd er wel toe dat ik meer geld in een andere boot ga pompen.

Daar kom ik wel uit en ik kan natuurlijk gewoon daarmee varen en een mini kopen of bouwen als ik echt weet wat ik wil of als ik 2dehands DE boot voor wijnig vind. Moet ik wel wat opassen dat ik niet onijndig uit blijf stellen en als ik begin ga ik er tenminste echt voor zonder uistel (behalve om financiele redenen misschien).

Nu wat ik me afvraag: Jij zegt het gaat om het gevoel dus je kunt desnoods ook gaan surfen. Dat is natuurlijk waar maar wat mij de grootste uitdaging lijkt is tog het slapen. Eerst even een dag met de hand sturen of meer omdat de omstandigheden zorgen dat de automaat het niet trekt, dan lekker gaan slapen en na 20 min. weer wakker worden? Dat hoef ik nu niet te proberen, dan kun je mijn hele huis opblazen zonder mij wakker te maken...
Dus ik denk dat dat de meeste training vergt en ook vermoeid na kunnen denken, goed navigeren en lange afstand zeilen.
Kortom een boot met een stuurautomaat en ver weg zeilen denk ik dan...

Groeten Florian

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #16 on: July 05, 2009, 22:48:30 PM »
Ah, je hebt al en boot... jd hebt gelijk met uitstellen en te veel geld in deze steken....
Als je toch al een boot hebt met de bijkomende kosten is het vervangen van hem door een mini niet zo´n extra dure oplossing.

Slaaproutine kan je zelfs op droog land trainen... sommige mensen kunnen er veel beter tegen dan anderen. Maar het is zeker te trainen. Zelf draai ik nog heel gekke nachten met een slaapje als ik net thuis om van werk. Werkt fantastisch... Maar heb dan ook jaren met de Spaanse siesta gewerkt...

Offline lucas.schroder

• Newbie
  • *
« Reply #17 on: July 06, 2009, 00:15:47 AM »
Leo,

Leren zeilen kan je het beste in een dinghy, maar als je mee wilt doen in de mini heb je meer dan gevoel nodig. Daarvoor is het niveau te hoog. In theorie kan je alles op het droge trainen, maar de praktijk is echt wat anders. Pas als je het tempo/ritme van een mini race beleeft hebt, heb je een idee met welke intensiteit moet varen. Zelfs AC en VOR professionals verslikken zich in de mini!

Dus als je serieus bent in je plannen, zo snel mogelijk een boot regelen en het water op!

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #18 on: July 06, 2009, 11:32:21 AM »
Hey,

Eerst wat droog trainen is natuurlijk een goed idee om niet direct op de rotsen te knallen als ik mij verslaap. Ik heb een paar kleine pogingen gedaan maar als ik eenmaal echt slaap in plaats van een beetje dommelen hoor ik mijn wekker niet meer of ben ik in staat hem uit te zetten en verder te slapen. Heb het nog niet echt veel gedaan dus dat moet op den duur wel lukken maar op het moment rust ik op die manier niet uit.

Ik heb de pogo en de supercalin wat beter bekeken en mijn voorkeur gaat in eerste instantie uit naar de supercalin. Heeft een van jullie er al een keer mee gevaren en kan mij de verschillen vertellen. De breedte van de supercalin valt direct op en ik hoop dat hem dat niet langzaam maakt in veel wind, aan de wind zal het wel wat beter varen dan een pogo 1 maar dat vaar je in de transat zo min mogelijk denk ik.

Ik zie trouwens geen enkele supercalin te koop staan en pogo 1's ook niet zo veel. voornamelijk pogo 2's en proto's. Is het het beste om net na de transat te kijken als iedereen zijn boot zat is en een andere wil of nooit meer zo'n ding wil zien? Of maak ik in het voorjaar meer kans als het ze nog steeds niet gelukt is de boot te verkopen?

Groeten Florian

Offline lucas.schroder

• Newbie
  • *
« Reply #19 on: July 06, 2009, 18:58:59 PM »
na de transat voornamelijk pogo2's te koop (ik weet niet of er uberhaubt nog supercalins of pogo1's meevaren). Ik zou nu je slag slaan.

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #20 on: July 06, 2009, 20:31:26 PM »
SuperCalin, zee kleine kuip waar je hoog zit, dus leuk voor warmer weer, maar als je denkt in NL te gaan trainen dan is het meer hardcore. Ik zou nu voor een Ginto gaan, onderschat in potentie.
Maar dat is persoonlijk.

Pogo1 worden nu meer derdehands doorgekocht, ik zie ze wel eens voor 18 K op ebay France.

Trainen: ga maar op Lucas af :) Maar als je niet top niveau wil zeilen lukt het zelfs mensen die nog zeilen moet leren in het eerste jaar (echt waar) en ze is nog gefinished ook.

Vraagje Lucas, wat zou jou minimum budget zijn exclusief boot en instrumenten etc voor een twee jr minisezoen... maar wedstrijdgelden, schades, voedsel, kleding die slijt, vervangen van wat blokken, verzekeringen, transport terug etc. We gaan er maar vanuit dat Florian op de boot slaapt :)
Ik zou minstens 20.000 Euro uittrekken. Maar als je zuinig ben kan je het misschien met 1000 euro per maand kunnen doen; 2 keer 5 maanden is al 10.000. Maar dank dat dat niet ens haalbaar is...

even wat linkjes
http://www.wanaboat.fr/annonces/507-a-vendre-vente-voilier-pogo-650-equipe-mini-transat
http://www.2ememain.be/mini-transat-48508482.html?qq=vuurpijlen  GInto, vraagt veels te veel, bied 24K max...
http://www.marche.fr/petite_annonce_nautisme-occasion-achat-vente-voiliers-mini-transat-super-calin-ref12344141.html
http://www.post-annonces.com/48570-petites-annonces-f-auto-deux-roues-bateaux-bateaux-bouches-du-rhone-26-000-voilier-mini-transat-super-calin.html

Zoals je ziet, veel keus, dit was twee minuten zoeken...
zoektermen, minitransat of Pogo etc etc a vendre
« Last Edit: July 06, 2009, 20:35:38 PM by Leov »

Offline lucas.schroder

• Newbie
  • *
« Reply #21 on: July 06, 2009, 21:11:11 PM »
Hi Leo,
Tja. 7.500 voor een seizoen als je heel zuinig doet. Dan nog een setje zeilen en alle logstieke ellende voor de transat zo'n 10.000. Denk dat je minimaal 35.000 kwijt bent als je op je boot leeft en geen gekke dingen doet. Maar dan moet je ook nog een boot kopen en geen huis of andere kosten thuis hebben (zoals een vriendin :-)

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #22 on: July 06, 2009, 22:35:14 PM »
Hoi,

Ok, die kosten per seizoen heb ik tog wat onderschat als ik dit zo lees. Dat maakt zelfbouw en de duurdere boten een beetje onmogelijk om op "korte" termijn aan het racen te komen. Wat het boot kopen op dit moment betreft: ik heb het geld nu zeker niet, en ben niet het grootste talent in iemand ervan overtuigen mij te sponsoren (kan denk ik beter als ik al een boot heb om het varen en nieuwe zeilen ofzo te bekostigen) Of ik het zou kunnen lenen dat weet ik niet en eigenlijk heb ik dat liever niet. Als het echt nu de beste optie zou zijn dan is natuurlijk alles geoorlooft.

Ik ga zeker op mijn boot overnachten en wat "luxe" heb ik wel in de 2 weken op mijn werk. Waarom is die Ginto trouwens maar 24k waard? Het zijn behoorlijk betere boten dan de pogo1 en supercalin en voor die wordt meestal al ruim 20k gevraagd. Dan gaan die misschien wel eens voor minder weg maar tog, een ginto voor maar 24k klinkt als een koopje.

Offline lucas.schroder

• Newbie
  • *
« Reply #23 on: July 06, 2009, 23:54:13 PM »
Florian,

Eerst wat aan je spelling doen (toch in plaats van tog) voordat je sponsorvoorstellen gaat schrijven :-). Leo ik ben niet zo overtuigd van de ginto. De rompvorm is wel wat verouderd, niet zoveel power als de pogo2. Naast de pogo2 lijkt me de tiptop de beste koop, daarna misschien de mistral (kan je ook zelf bouwen, net zoals de supercalin).

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #24 on: July 07, 2009, 08:01:18 AM »
Hoi,

Ergens kwam ik toch (beter?) tegen dat de supercalin in ieder geval niet zelf gebouwd mag worden... Een pogo 2 is misschien beter dan een Ginto maar zover ik heb gezien wel wat duurder, en dat is een probleem . Het maakt niet zo verschrikkelijk veel uit welk type het wordt als ik het maar kan betalen, dus of het nu een Ginto,TipTop, Zero of Dingo is... Een Pogo 2 voor minder dan 25k is natuurlijk het mooist maar ik ga er niet vanuit.
Leov, zou je mij een lijstje kunnen geven van de buitenlandse 2dehands sites? Veel verder dan dit forum en botentekoop ben ik niet gekomen en er is duidelijk meer...
Ik ben een beetje dyslectisch en mijn spellingcontrole staat in het engels dus er kan nog wel eens wat mis gaan...

Groeten Florian

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #25 on: July 07, 2009, 09:42:54 AM »
Hoi,

Met google kom ik toch al een heel eind. wel even een vraagje: Zijn oude proto's nog steeds goen en zeilbaar of zijn die helemaal opgebruikt?
Een serie is waarschijnlijk wat degelijker gebouwd dan de meeste proto's en ik vraag me dan ook af of er met een proto (deze bijvoorbeeld http://www.histoiredeshalfs.com/Histoire%20des%20Minis/444.htm) Nog te varen valt of dat ik dan aan nieuwe masten en dergelijke dure dingen moet beginnen om de overkant te halen. Of deze nu nog te koop staat weet ik niet maar ik kom zo nu en dan een goedkope proto tegen en dan vraag ik mij af hoe lang dat nog meegaat.
Is de mini 29 iets? Hij lijkt moeite te hebben hem te veerkopen en is behoorlijk goedkoop.

Florian
« Last Edit: July 07, 2009, 10:13:20 AM by Florian »

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #26 on: July 07, 2009, 21:43:04 PM »
Geen enkele serie boot kan je zelf bouwen, je mag wel meehelpen op de werf :)

Goedkope protos, de goedkoopste manier, vooral als er geen kantelkiel en carbon mast op staat.
Maar je moet wel handig zijn en vee lzelf doen. Of de romp op is... moeilijk te zeggen. Boot op de kiel zetten en kijken hoe hij doorhangt.

Ginto zou je goedkoper dan Pogo2 moeten kunnen krijgen, zie Lucas redenen omdat mensen zo denken, ikzelf denk dat het verschil in rompvorm niet zo veel uitmaakt, en in licht doet hij het goed.
Vraag wel of de Ginto al door de CM inspectie is geweest, er waren er met een te diepe kiel...
En nieuwer dan Pogo1, dus meer dan deze. Simpel toch, geintje...
Extra korting zou je moeten krijgen omdat de werf niet meer bestaat.
Mistral serie, vergeet werf service ook...

Tiptop, sommige hebben problemen met dramatisch overgewicht en er was nog iets, roertjes of kiel of zo.
Weet het niet meer precies....

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #27 on: July 08, 2009, 10:17:16 AM »
Hoi,

Ik heb even gezocht en ik heb de site van de werf gevonden: http://www.chantier-azimut.com/index.adml?r=12. Dat zal dan wel een overblijfsel zijn, wanneer is de werf ermee gestopt? De werf zal tog nog wel bestaan? Want ze doen ook een hoop andere dingen zo te zien en om alles nou meteen plat te gooien... Ik heb de eigenaar van de Ginto gemaild of dat ding uberhaupt nog te koop staat en of die gemeten is dus ik merk het wel, de advertentie staat er al meer dan een jaar dus ik heb wat twijfels.

Even wat anders, ik heb de filmpjes van Lucas zitten bekijken en het viel mijn op dat de TPS over zijn zeilkleding heen gaat, is dat altijd zo? Of zijn er ook andere varianten? Naar mijn werk draag ik ook een survival suit en dat gaat nooit over een zeilpak passen. Zou een survival suit van musto bijvoorbeeld voldoen (ik kan op de site niet vinden of die iso geseteficeerd is). Dit is natuurlijk nog niet echt belangrijk voor mij maar ik vraag het me gewoon af.

Groeten Florian

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #28 on: July 08, 2009, 19:10:29 PM »
Mustang was niet iso, TPS normaal over een ondergoedje (polypropyleen)
Ik heb vernomen Ginto is gestopt van een nomaal betrouwbare bron.

Helaas is de mini transat zo duur geworden door het qualificatie proces etc dat het meer een ding is voor 35 jarige managers die geld genoeg hebben. Ik vind dat jammer. Als  voorbeeldje: serie wordt gezien als beginners bootje, waarom spenderen zo veel mensen dan 10.000 Euro om de romp, kiel en roertjes te fairen.... En trainen professional wat ook veel kost, ... somige spenderen zoveel aan hun serie dat ze meer uitgeven dan de gozer die derde werdt in zijn nieuwe proto...

Als je het ook te duur vindt, kijk eens naar de Jester Challange (http://www.jesterinfo.org/thejesterchallenge2010.html) , of doe de Ostar...

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #29 on: July 08, 2009, 20:13:17 PM »
Hoi,

Die jester challenge is inderdaad ook wel leuk mag je tenminste ook roeien :D, een beetje zoals die raids die worden gevaren alleen dan over zee. Persoonlijk wil ik tog liever de transat varen, heeft me altijd al gefascineerd en de klasse doet vrij veel. Het is niet klaar met alleen de transat. Dat iemand anders dan meer geld had voor training etc. dat is dan maar zo, een excuus om te verliezen en des te mooier om te winnen :p.

Het valt me trouwens nu pas op dat de meeste boten eigenlijk al vrij lang te koop staan, daar moet bij tenminste 1 tog wel veel van de prijs af kunnen... liefst tog een serie, dat lijkt me dan tog leuker dan een te langzame proto. Er staan dus tog 2 ginto's voor 37k, moeten eigenlijk ruim onder de 30k maar als ze kwa uitrusting transat klaar zijn... Dat scheelt later tog een hoop al wordt dat nu wel lenen als ik zoiets wil.

Groeten Florian