Author Topic: Wie heeft plannen voor een campagne?  (Read 24190 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
Re: Wie heeft plannen voor een campagne?
« Reply #30 on: July 09, 2009, 20:38:30 PM »
Vele minis staan een jaar of meer te koop.

Series kosten nieuw 34K, ongeveer 1/3 eraf voor de eerste twee jaar.
daarna is de waarde vermindering minder. Er worden serie minis duurder verkocht, maar die kopers zijn gek, daarom kunnen de serie werven steeds nieuwe minis bouwen. Als de vraagprijs tweedehands hoog is, kan je bijna net zo goed een nieuwe kopen. Elke werf verbeterd zich steeds, Stuctures in ieder geval wel...

Dan de uitrusting; (uitgaande twee jaar oud) en grog gezegd.
ZEilen van twee jaar oud die gebruikt zijn in races, 25% van de nieuwprijs.
Autopilots; 75% als NKE. 50% als Raymarine (ikzelf vind nog minder, Raymarine software zit vol met bugs)
Veiligheids uitrusting 70 % of zo,
Redingsvlot, dat ligt eraan, zware iso of Classe5 weinig waard. Lichte nieuwe Iso, 70%

Offline lucas.schroder

• Newbie
  • *
« Reply #31 on: July 10, 2009, 07:27:56 AM »
Hi Leo,

Ik denk dat je nog een keer de huidige series moet gaan bekijken, de kosten van een serie zitten allang niet meer in de romp. Aan veel series is heel veel gedaan en de apparatuur is zeer uitgebreid. Nieuwprijs van mijn mini was ca. 80k (met alles erop en eraan). Denk daarbij aan een fuell cell, trailer, additionele electronica, carbon zonnepaneel systemen, shapen en fixeren van kiel en roeren, optimalisatie van pilot sysemen en electronica, stacking systemen,...etc.. Ik weet zeker dat je geld uitspaard als je een goede 2ehands serie koopt. Op het eerste gezicht lijken deze duur, maar je bespaart jezelf wel heel veel tijd en geld. Een door de werf afgeleverde mini heeft nog een hoop aanpassingen nodig...

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #32 on: July 10, 2009, 17:31:20 PM »
Lucas, ik deel het alleen anders in, dat is uitrusting, en dat verliest zon 30 %.
Denk dat ik aardig weet waar ik over praat :)

Maar je hebt helemaal gelijk over tijds druk, dat is de meest voorkomende reden om het te duur te kopen. Geloof dat Florian naar goedkoop op zoek is, en hij heeft de tijd om wat stacking systemen en solar mounts te maken. Kan hij toch zeggen dat hij er aan gebouwd heeft.
Zelfs de fairing kan je beter zelf doen, ik ken die jongens die het doen.... er zijn er maar weinig die het goed doen. Ken  zelfs "professionele" fairders die de romp niet eens omkeren en staand de romp fairen, das geld weggooien :) Het is zo´n ongeloofelijke kut job dat bijna niemand dat lang doet.. en het is een ervarings kwestie om het snel en goed te doen. Als je het langzaam aan kan doen, kom je als amateur een heel eind. Helemaal leuk als een fairings bedrijf de romp spiegelglad schuurt, vaak omdat de  klant dat wil, terwijl elke Naval Architect en een diepgravend zo wetenschappeljk bewijs vindt, korrel 800 is genoeg voor een mini (denk richting scheidslijn laminair en turbulentie laag).

BTW, 80 K inclusief uitrusting en fairen was niet slecht... hoe duur was het fairen ?

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #33 on: July 10, 2009, 18:59:46 PM »
Hoi,

Is dat fairen zo belangrijk? Bij mijn zelfbouw plan had ik een ander soort verf in gedacht:http://neosil.nl/ Dat kan ik natuurlijk ook onder een 2dehands smeren, dat is waarschijlijk goedkoper dan fairen... Word wel weer een tijdje schuren, maar dat overleef ik wel weer een keer. Om te trainen lijkt me dat niet zo belangrijk maar later maakt het natuurlijk wel uit en als die verf dat wat het zegt is het wel mooi spul. Die percentages die ze daar noemen aan snelheidsverschil is natuurlijk niet in vergelijking met een gefairde wedstrijdboot maar als het net zo goed zou zijn en goed schoon blijft het hele jaar dan ben ik heel tevreden. 80 000 wordt hier niet slecht genoemd maar ik vind het best veel. Zou je mij kunnen vertellen welk deel naar de boot, naar de zeilen en uitrusting fairen etc gaat? Is dat alleen de boot zonder enige stallingskosten etc?
Voor mijn zelfbouw had ik aan uitrusting ong 12k berekend. 15k voor een set zeilen. 10k voor stuurautomaten (zad aan windvaan te denken om geld te besparen) Dan was ik toch al een aarfig eind. (romp etc. zijn met 2dehands niet echt meer van toepassing).
Wat de stroom betreft: hoeveel watt heb je nodig om het zonder generator of brandstofcel enzo te doen?
Ik zou denken dat 200 watt genoeg moet zijn maar dat is waarschijnlijk niet zo te plaatsen dat het ook effectief is en dan schiet het ook niet op...

Tog even over windvaanstuurautomaten. Ik weet dat iedereen tegen is maar wat is het grooste probleem?
Ik heb gehoort gewicht, maar die van mrvane bijvoorbeeld weegt 8 kg. Dat is natuurlijk redelijk wat gewicht maar het scheelt stuurautomaten van 10k en lost het stroomprobleem ook op.
Daarnaast schijnt dat de groten variaties in schijnbare wind door de acceleraties van een planerende boot een probleem te zijn dat tot klapgijpen en afvallen zonder correctie op aandewindse rakken kan lijden. Zit wat in maar de moderne automaten sturen ook op schijnbare wind (is instelbaar natuurlijk). En als dat echt zo'n probleem is moet er toch een meganische oplossong voor te vinden zijn als je echt wil.
Dan natuurijk nog de weerstand die het heeft, persoonlijk denk ik dat die minimaal is aangezien er maar een klein pendelroer in het water zit en op veel boten wordt het loef roer niet eens opgeklapt, om maar te zwijgen over steekzwaarden en allerlij andere vinnen in het water.

Groeten Florian

Offline lucas.schroder

• Newbie
  • *
« Reply #34 on: July 11, 2009, 09:22:31 AM »
Hi Florian,

Als je budget 37k is, koop dan een goede 2e hands, daar zit alles al bij. Vergeet windvanen en dat soort zaken. Dat gaat niet werken. om een idee te geven. pogo2 romp zonder hardware met mast, kiel en roeren is zo'n 29k eur

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #35 on: July 12, 2009, 18:42:09 PM »
Hi

Dat is waarschijnlijk het beste plan. Ik ga kijken of dat mijn budget is :). Als ik terug ben maar eens wat meer info vragen. Waar moet ik vooral op letten bij het kopen van een boot en weet iemand iets van de Ginto 479 in het speciaal?

Groeten Florian,

Offline Sander

• Newbie
  • *
« Reply #36 on: July 18, 2009, 20:44:40 PM »
hallo pim,

ja ik heb ook plannen voor een campagne

ik droom al jaren van de mini transat. Sander Bakker was een collega van mijn moeder die destijds bij zig zag zeilen in medemblik werkte. ik als 11 jarig jogie zat op zijn boot en wist toen dat dit het moet zijn de transat.  dan heb je een probleem hoe kom ik aan een boot een nieuwe is veelste duur, maar wat dan.  ik ben de opleiding allround jachtbouw gaan volgen in amsterdam. met het idee mijn eigen boot te bouwen.  zelf met wat informatie van school een rompje ontworpen en naar veel foto`s en filmpjes gekeken op youtube. dat alles bij elkaar gevoegd een bootje.

aan het begin van dit jaar kwam er een kans. ik ging stage lopen in Medemblik bij een jachtwerf.en wie zat daar Kees van de stadt. mijn bootje laten zien en vier maanden lang sleutelen achter mijn computer in de avond uurtjes en hoopvol terug  naar stage of het goed was. uiteindelijk goedgekeurd eindelijk een stap dichter bij. ik had een boot jaja op de computer.

als stage vergoeding geregeld dat ik mareriaal voor mijn boot kreeg. 40m2 pvc schuim 200m2 kevlar glas 100m2 glasvezel 60 kilo epoxy. weer een stapje dichterbij.

de afgelopen 3 maanden elk weekend en avonduurtje gewerkt aan het bootje. er licht nu een rompje op zijn kop en kan bijna worden gedraaid. ik hoop over een maand of 5 een eerste vaart te maken.

ik wil in 2013 aan de start van de transat staan. nog 4 jaar. voldoende tijd op sponsoren te vinden en te trainen hoop ik.

groeten Sander.   

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #37 on: July 19, 2009, 09:54:38 AM »
Ok, dat is leuk nieuws, succes...

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #38 on: July 27, 2009, 11:37:35 AM »
Hoi,

Ik ben weer thuis en een beetje achter het een en ander aangegaan... Doordat ik thuiswoon kan ik niet veel lenen omdat ze er vanuit gaan dat ik op korte termijn op mijzelf ga wonen. Dus dit jaar zal niet gaan lukken. Wordt tog meer sparen of tog bouwen, of een bank ervan overtuigen dat het wel een goed idee is. Ik kijk nog lekker even verder, heb tenslotte alle tijd.
Wel nog even een vraagje: Hoe zit het met die mini 29? Die staat al heel lang te koop en voor erg wijnig geld, is er iets mis mee? Of kost het heel veel om hem weer goed op het water te krijgen? Anders is dat een heel goedkope oplossing denk ik.

Groeten Florian

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #39 on: August 01, 2009, 12:18:26 PM »
De 29 kan een goede instap zijn. Kan je altijd MIch Des als crew vragen :)
Zal wel niet high tech zijn, heeft het een carbo mast etc... dit maakt de prijs lager.
Ik zou hem overwegen.

Offline Dirk-Jan

• Newbie
  • *
« Reply #40 on: August 19, 2009, 01:54:01 AM »
Hallo mensen.

Ik heb een vraag over de boten van de minitransat.
Is het handig om een boot als bijvoorbeeld de Pogo 2 te kopen inplaats van boten als de janeau, de fox of de etap om er maar een paar te noemen?
Volgens mij een boot die gebruikt wordt voor de minitransat heel alround, je kunt er mee op zee en op een groot meer mee zeilen.
Ik vraag me dus af of het verstandig is om een minitransatboot te kopen inplaats van boten van 6.50 meter die voor het grote publiek gemaakt zijn.
Je hebt geen comfort zoals een keuken of iets dergelijks maar dat hoeft van mij niet.
Het lijkt mij nou juist een makkelijke boot om mee te zeilen omdat die daar voor gemaakt is of is het helemaal niks als je er geen wedstrijden mee wilt gaan varen?

Offline lucas.schroder

• Newbie
  • *
« Reply #41 on: August 19, 2009, 07:40:59 AM »
Hi Dirk Jan,

Ik denk dat je aan een mini veel plezier kan beleven, ookal zeil je geen wedstrijden. De boot zeilt zowel op open water als binnenwater erg goed. Ook licht weer eigenschappen zijn erg goed. Ik kan je alleen wel aanraden om dan te kijken naar een TipTop, Pogo1 of een Super Calin. Dit zijn de wat minder courante modellen in het wedstrijdcircuit en daardoor wat goedkoper. De pogo2 is trouwens ook leverbaar met kleine keuken, kaartentafel en matrassen voor meer comfort aan boord. Andere mooie bijkomstigheid, je koopt een heel goed 2e hands setje zeilen voor een prikkie!

Groet

Lucas

Offline DRYachts

• Jr. Member
  • **
  • www.dryachts.nl
    • www.dryachts.nl
« Reply #42 on: August 19, 2009, 10:10:26 AM »
Hoi Dirk Jan,

Ik vaar zelf een minitransat om te toeren (IJsselmeer, Wadden, Noordzee) en zo nu en dan een leuke wedstrijd te varen en heb geen ambities om in het Franse circuit te varen. En ik ben niet de enige hier in Nederland.
Dus mijn antwoord op je vraag is duidelijk positief, ik kies direct de Minitransat als toerboot boven de door jouw genoemde toerbootjes. 
Minitransats zijn anders dan de mainstream boten en je moet weten wat je doet maar deze boten zijn zeer snel, makkelijk en naar mijn maatstaven erg ruim onderdeks.
Comfort is relatief maar goed kunnen zitten en slapen binnen en buiten is meer comfort dan stahoogte of koelkast en de beste biertjes koop je toch in de kroeg aan de haven!
Een zusterschip van mijn boot is te koop:
http://www.botenbank.nl/boot/131785/mini-transat-650-by-race2win-713
Missschien de moeite waard om een te bekijken? Je bent ook welkom om mijn boot te bekijken als je wilt.

Groet,

Hans

Offline Dirk-Jan

• Newbie
  • *
« Reply #43 on: August 19, 2009, 10:38:51 AM »
Hi Dirk Jan,

Ik denk dat je aan een mini veel plezier kan beleven, ookal zeil je geen wedstrijden. De boot zeilt zowel op open water als binnenwater erg goed. Ook licht weer eigenschappen zijn erg goed. Ik kan je alleen wel aanraden om dan te kijken naar een TipTop, Pogo1 of een Super Calin. Dit zijn de wat minder courante modellen in het wedstrijdcircuit en daardoor wat goedkoper. De pogo2 is trouwens ook leverbaar met kleine keuken, kaartentafel en matrassen voor meer comfort aan boord. Andere mooie bijkomstigheid, je koopt een heel goed 2e hands setje zeilen voor een prikkie!

Groet

Lucas

Hoi Lucas,

Bedankt voor je info en ik zal zeker ook naar die andere modellen gaan kijken.

Groeten van Dirk-jan.

Offline Dirk-Jan

• Newbie
  • *
« Reply #44 on: August 19, 2009, 10:48:01 AM »
Hoi Dirk Jan,

Ik vaar zelf een minitransat om te toeren (IJsselmeer, Wadden, Noordzee) en zo nu en dan een leuke wedstrijd te varen en heb geen ambities om in het Franse circuit te varen. En ik ben niet de enige hier in Nederland.
Dus mijn antwoord op je vraag is duidelijk positief, ik kies direct de Minitransat als toerboot boven de door jouw genoemde toerbootjes. 
Minitransats zijn anders dan de mainstream boten en je moet weten wat je doet maar deze boten zijn zeer snel, makkelijk en naar mijn maatstaven erg ruim onderdeks.
Comfort is relatief maar goed kunnen zitten en slapen binnen en buiten is meer comfort dan stahoogte of koelkast en de beste biertjes koop je toch in de kroeg aan de haven!
Een zusterschip van mijn boot is te koop:
http://www.botenbank.nl/boot/131785/mini-transat-650-by-race2win-713
Missschien de moeite waard om een te bekijken? Je bent ook welkom om mijn boot te bekijken als je wilt.

Groet,

Hans

Hoi Hans,

Ik wil er hetzelfde mee gaan doen als jij nu al doet en het is leuk dat er meer mensen zijn die die gedachte hebben.
In mijn omgeving raden ze het me af en verwijzen ze me door naar de boten voor het grote publiek maar ik hoef nou juist geen extra comfort.
Ik moet nu alleen nog even een jaartje sparen want ik zit nu zo rond de 25000 euro qua te besteden boot geld en de prijzen liggen toch wel zo rond de 30000 zo te zien.
Bedankt voor je info en je aanbod en misschien maak ik er wel gebruik van.

Groeten van Dirk-Jan.