Author Topic: Advies en tips ivm de asymmetrische spinnaker  (Read 2360 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline anexco

• Newbie
  • *
Advies en tips ivm de asymmetrische spinnaker
« on: September 07, 2009, 14:45:38 PM »
Hallo,

Hoewel ik al regelmatig met een asymmetrische spinnaker heb gezeild, blijven er enkele vragen voor mij onbeantwoord.

Ivm de 'hoist':

-wordt de spinnaker eerst tot boven getrokken en dan pas naar voor of omgekeerd ?
-trekken jullie hem tussen het voorzeil en de reling ( beschadiging? ) of achter het voorzeil?
-Is dit gemakkelijker met een voorzeil (omdat die initieel de wind uit de spi houdt en vermijd dat hij te vroeg opengaat) of zonder ( gemakkelijker om te gijpen) ?

Ivm het gijp-manoeuvre:

Ivm de 'drop':

- eerst aan de boegspriet lossen en dan de val?

Ik hoop dat er iemand zich geroepen voelt om mij en het forum hieromtrent te adviseren en mij te verlossen van deze mysteries.

bedankt!

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
Re: Advies en tips ivm de asymmetrische spinnaker
« Reply #1 on: September 07, 2009, 17:22:42 PM »
Ok, dit geld voor solozeilen, en er zijn verschillende mogeljkheden/persoonlijkheden..

Ivm de 'hoist':

-wordt de spinnaker eerst tot boven getrokken en dan pas naar voor of omgekeerd ?

Beide wordt gebruikt...

-trekken jullie hem tussen het voorzeil en de reling ( beschadiging? ) of achter het voorzeil?

Zak meestal bevestigt aan bovenste relingdraad, en dan achter voorzeil...

-Is dit gemakkelijker met een voorzeil (omdat die initieel de wind uit de spi houdt en vermijd dat hij te vroeg opengaat) of zonder ( gemakkelijker om te gijpen) ?

Beide, dus als je gelijk gijp verwacht en de wind is niet te sterk kan je het zo doen.

Gijp,

je zegt dat je andere methodes kent/gehoord hebt, laat ze even weten :)
Voorzeil wordt niet besproken omdat je die naderhand doet...
Staat even verkeerd, maar je moet keizen...

Drop,

1 eerst tack, dan val
2 eerst stuk val (3m), dan tack, dan rest val
Geloof niet dat iemand eerst hele val doet en dan tack...

Offline cAp 584

• Newbie
  • *
« Reply #2 on: September 27, 2009, 13:04:59 PM »
Ik mij een 6.50 aanschaffen en ik vroeg dit onderstaande mij ook af.

"Een andere vraag die ik me stel is tot welke windsnelheid je het kan permitteren om het grootzeil binnen te trekken en gecentreerd te laten staan terwijl je de spi gijpt en de backstagen verandert en omgekeerd of men bij heel weinig wind nog de moeite doet om de schoot helemaal binnen te halen"

Is het niet mogelijk om, nadat de boegspriet gecentreerd is, eerst het grootzeil te gijpen en dan pas de spi?

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #3 on: September 28, 2009, 22:07:11 PM »
PRobeer maar :) De spi is het belangrijkst IMHO, en het GZ kan niet veel doen, als je je hoofd maar laag houd.