Author Topic: 324  (Read 23353 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
324
« on: December 10, 2009, 18:11:10 PM »
Hoi allemaal,

Sinds dit weekend heb ik een scheepje om af te bouwen en ik zal hier een beetje mijn voortgang proberen te posten.
Dit weekend heb ik 'm naar nederland gereden samen met mijn broer en mijn moeder. Zelf heb ik namelijk alleen mijn motorrijbewijs en dan kom je niet ver met zo'n boot. Onze auto was misschien ook wat aan de kleine kant maar goed, hij moest tog hierheen en het is zonder problemen gelukt. 1050 km heen duurde 14 uur en terug iets van 17 uur over gedaan, maar met alleen onderweg wat in de auto slapen en in frankrijk een paar uur sleutelen om de boot op de huurtrailer te zetten waren we de terugweg ook wat vermoeid.

Ik heb ook wat foto's dus ik zal proberen of ik er wat kan posten.

De boot op de trailer in Frankrijk.

Hier staat die binnen op de jachtwerf.

En hier is die omgedraait (dinsdag) en ben ik ook maar begonnen met schuren.

Offline André

• Jr. Member
  • **
Re: 324
« Reply #1 on: December 10, 2009, 20:58:28 PM »
Stevig project Florian! Succes en ik ben nieuwsgierig naar jouw voortgang.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #2 on: December 10, 2009, 22:22:11 PM »
Eerst wilde ik alle lagen tot het plamuur schuren en dan alles weer opbouwen. Maar aangezien er tussen de lagen is geschuurd heb ik besloten alleen de toplaag eraf te schuren, het plamuur eraf schuren om daarna weer te gaan plamuren lijkt me een beetje zinloos :).
Nog ff een foto van de voortgang:

Ik heb trouwens nog een vraagje, voor in de romp zitten 2 gaten die vrijwel zeker bedoeld zijn voor een diepte en en log. Kan die diepte niet door de romp? Het moet normaal gesproken ook binnen in de romp kunnen of kan het singnaal niet goed door een carbon sandwich? En voor de log bestaan tog wel andere dingen dan zo'n peddeltje? Of heeft iedereen dat nog gewoon door de romp heen steken?

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #3 on: December 10, 2009, 22:30:36 PM »
Signaal gaat niet door carbon (ook je epirb binnen aanzetten heeft weinig zin).
Sensor zonder wieltjes zijn er, kijk maar eens op Airmar website, NKE heeft een nieuwe dure maar schijnt zeer goed te werken...

Maar er zijn er zat die met wieltjes varen, zeker degene die voor de ervaring gaan en niet voor de overwinning. Wieltjes zijn betrouwbaarder is mijn mening.

En blijf maar vragen stellen, je zal er zat hebben :....

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #4 on: December 10, 2009, 23:00:26 PM »
Vragen zat inderdaad, maar het ontwerp moet ik nog nagestuurd krijgen en dan wordt er hopelijk wat meer duidelijk en komen er vast ook meer vragen. Tog nog een vraagje over het dekbeslag: Kan ik alles mongteren waar ik wil of moet dat op punten waar het verstevigd is? Ik heb het idee dat er bij de lieren een andere kern in zit bijvoorbeeld en ik kan me voorstellen dat als ik een lier ergens anders neerzet dat ik het schuum fijnknijp...
In hoeverre moet ik daar rekening mee houden?

En hoe zwaar moet het beslag trouwens zijn? hoeveel kracht komt er bijvoorbeeld op de achterstagen en vallen? Hoe zware lieren moet ik hebben (Zijn de 16 goed genoeg of liever 32)? Ik heb namelijk een hoop beslag van mijn vorige boot en als ik daar een hoop van kan gebruiken scheelt dat wel redelijk.
« Last Edit: December 10, 2009, 23:04:14 PM by Florian »

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #5 on: December 16, 2009, 15:00:52 PM »
De boot is geschuurd. Helaas is het een beetje te koud om te plamuren en schilderen... Nog maar even geduld dus.
Morgen moet ik ook weer werken, met oud en nieuw een weekje vrij maar dat zal ook niet zo heel productief zijn. Dan weer werken en half januari weer echt verder. Hopen dat het dan weer wat warmer is.

Groeten Florian

Offline André

• Jr. Member
  • **
« Reply #6 on: December 16, 2009, 15:57:17 PM »
Hi Florian,

Je schiet dus aardig op metde romp. Heb je al een idee over het dekplan?
Mag je niet een deel van de loods verwarmen?

Groeten,
André

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #7 on: December 16, 2009, 16:08:29 PM »
Een deel van de loods verwarmen mag wel, mar dat kost me veel energie. Eers maar kijken wat voor een weer het dan is, als het echt koud blijft ga ik dat wel doen. Ik ben aan een dek plan aan het werken, ik heb een goed idee wat ik wil maar ik weet niet zeker of het allemaal kan zoals ik dat wil :p.
Eigenlijk wil ik een keer met iemand mee varen om het te ervaren, vaak wordt er dan een hoop duidelijk.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #8 on: December 16, 2009, 16:50:02 PM »
Ik zit een beetje te denken hoe ik bepaalde dingen aan ga pakken en een paar dingen kom ik niet helemaal uit.
De ingang bijvoorbeeld?

Hoe sluit ik dit af? Door de vorm is iets zijwaards scharnierends lastig omdat je met het onderste veel smallere stuk in de knoei komt. en naar boven of naar beneden zit gewoon grandioos in de weg... En het is al zo'n makkelijk ingang. Het beste waar ik op dit moment op kan komen is 2 losse stukken die je helemaal weghaald, maar dat lijkt mij ook niet ideaal...

En de roeren. ik heb 2 vast roeren en wil graag opklaproeren. Iemand enig idee hoe dat meestal wordt gedaan? Ik heb balansroeren die met 2 gaten waar pinnen doorheen gaan tegen de romp aan zitten. Doordat het balansroeren zijn kan ik ze niet gewoon in een kast omhoog schuiven dus het moet klappen. Nu heb ik ze op fotos helemaal omhoog zien staan of recht naar achteren, omhoog lijkt me minder gevoelig voor schade.
Alle suggesties zijn welkom.

Groeten Florian

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #9 on: December 16, 2009, 19:15:35 PM »
Ingang, check de regels, want je moet nu een minimum hoogte hebben en zo te zien is dit nog voor die regel ontworpen. Luik uit tweedelen, met de bovenste met schanieren aan de onderste.
Je moet van binnen en buiten hem kunnen openen. Kijk bij een luiken maker (lewmar etc) of je de hendel systeem los kan bestellen.

Roer: helemaal omhoog als het kan hetis een soort carbon cassete.
Bekijk maar fotos en je ziet hoe het werkt, BYM news heeft een photo gallery met vele mini fotos die ik en Pablo hebben genomen.

Deckplan, ga meer eens bij Lucas zijn boot in Lelystad kijken :)

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #10 on: December 17, 2009, 14:24:09 PM »
Dank je, ik heb een hoop afbeeldingen gekopieerd en daar kan ik wel wat mee. Het systeem van de 198 bevalt me eigenlijk wel. ik denk dat dat het beste is, met een zonnepaneel kan ik mijn roeren waarschijnlijk niet meer helemaal omhoog klappen (ben achter relatief smal). En voor naar achter steken ziet dit er het stevigst uit en maakt niet hele grote uitslagen doordat het roer om dezelfde as blijft draaien.
In de regels kan ik trouwens niets vinden over ingang voormaat, het zijn wel de voorlopige voor 2010. Dus nog maar even goed kijken als de definitieve uit is.
Wat het dek betreft. ik heb wat naar de open 650's zitten kijken, en niemand heeft lieren op die dingen zitten.? Ook spi's van 65m2 (k650) gaan direct in de hand.? Lijkt mij dat dat een beetje zwaar is, maar als het geen probleem is laat ik de lieren liever weg en zet ik wat extra blokjes voor de vallen en genua neer.

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #11 on: December 17, 2009, 19:30:35 PM »
HI,

zag nu pas je lier vraag, 16 is genoeg,
krachten op beslag zoals runners, je bootgewicht x 1,5 is een norm.
Monteren vaak op harder schuim, of ruimer boren, epoxy vullen, kleinere gaten boren. En aan de onderkant een versterking van koolstof etc.

Ingang maten, er is iets in de bouw regels over brug deck hoogte.

Lieren, natuurlijk, minimaal drie, twee schootlieren en 1 val.
ijsen spi gaat uit de hand, maar je houd hem op de lier in zwaar weer, de clutch is niet krachtig genoeg.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #12 on: December 17, 2009, 19:54:56 PM »
clutch is niet krachtig genoeg? De lewmar heeft een swl van 1200 kg... Dat is wel erg veel als dat niet houd. Dat groter boren en plamuren heb ik al sporen van gezien, ik vroeg me al af waarvoor het was. Zo leer je nog eens wat :)

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #13 on: December 17, 2009, 20:25:38 PM »
Het houden op de lier is tegen creep in je high tech line. Zo gaat je val langer mee.

Offline Halmar

• Newbie
  • *
« Reply #14 on: December 23, 2009, 14:27:23 PM »
Voor de drie liertjes, gebruik je self tailing liertjes of juist niet. Kan me voorstellen dat het in sommige opzichten makelijk is, in andere kan het toch ook weer in de weg zitten.

Groeten Halmar (Broer van Florian, en denk graag even mee)
All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them.