Author Topic: 324  (Read 22920 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline lucas.schroder

• Newbie
  • *
Re: 324
« Reply #15 on: December 23, 2009, 16:57:48 PM »
Hoi Florian en Halmar,

Een tip: kijk goed naar de huidige mini´s. In Frankrijk hebben ze al ruim 20 jaar nagedacht over hoe je zo´n boot inricht. Beter goed gejat dan slecht bedacht. Dat scheelt je een hoop ellende.

Lucas

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #16 on: December 23, 2009, 19:06:37 PM »
Naturlijk selftailing, bedenk stormnacht en jij wilt met een hand de tail houden en met de nadere draaien ?
Terwijl je eigenlijk beide nodig hebt om op de boot te blijven?

Offline Halmar

• Newbie
  • *
« Reply #17 on: December 24, 2009, 01:14:28 AM »
Goed punt! En het betere ideeen jatwerk zal hier zeker ook wel opgaan.

Groeten Halmar
All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them.

Offline Pim

• Newbie
  • *
« Reply #18 on: December 24, 2009, 11:55:07 AM »
Op de site van Pogo Structures staat de spec van de Pogo 2 (de prijslijst). Hierop staan 3 Harken ST16 gespecificeerd. 1 voor de vallen en twee schootlieren. Op 589 (Dutch Drive / Flying Dutchman) stonden Lewmar liertjes van vergelijkbare maat. Die voldeden goed.

Groeten, Pim.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #19 on: December 30, 2009, 21:06:26 PM »
Hoi,

Ben weer even thuis en dus natuurlijk ook weer wat gedaan. Door de lage tempereatuur kan ik helaas niet plamuren schilderen en al die dingen die ik nu moet doen... Daarom ben ik maar met een tent begonnen om het om mijn boot heen te kunnen verwarmen.
Nu is die af en met mijn 2kw kacheltje haal ik helaas bijzonder wijnig uit...

Ik was al bang dat het folie niet genoeg zou isoleren en eigenlijk alleen de lucht vasthoud. en het circuleerd dan ook nog dus dan koelt het weer veel te goed af. Eers had ik een dubbele laag folie in gedachten maar omdat ik er niet echt spanning op kan zetten ben ik bang dat het tegen elkaar aan gaat hangen (binnenste laag wordt bol geblazen) en dan heb ik alsnog maar een laag... Echt isoleren wordt tog een beetje duur en dat is ook niet de bedoeling.
Waarschijnlijk kan ik wel een krachtstroom kachel lenen dus dat ga ik morgen maar eens proberen, andere suggesties zijn natuurlijk welkom.

Florian

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #20 on: December 30, 2009, 21:20:28 PM »
Ben trouwens weer wat vergeten te vragen... Volgens mij moet het wel goed zijn maar als dat niet zo is ben ik redelijk de pineut om het maar subtiel te zeggen.
Oke, het gaat om de dek chamber, volgens de regels moet die minimaal 5 procent zijn. dat komt over een breedte van 2.5 m neer op 12.5 cm.
Voor de kajuit is mijn boot ongeveer 2.5 meter breed, en toen ik steunen was aan het maken om de boot op de kop te zetten meette ik een hoogteverschil aan de dekrand t.o.v. het midden van maximaal 6cm... Dit is allemaal niet zo nouwkeurig maar 6cm was het meest optimistische wat ik kon meten... Dat is gewoon veel te wijnig.
Nu heb ik al een bootnummer maar ik weet niet of die al gemeten is. Er vaart trouwens ook een zusterschip rond die dan het zelfde probleem zou moeten hebben. Bovendien is dit professioneel ontworpen en gebouwd en dit zou wel een heel erg groten blunder zijn als je het mij vraagt.
Ik hoop dus dat ik het op de een of andere manier gewoon niet begrijp, zou iemand mij kunnen vertellen wat ik verkeerd doe? Of hoe het precies in elkaar zit? want als ik gelijk heb kan ik mijn dek er net zo goed direct afzagen...

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #21 on: December 30, 2009, 23:42:04 PM »
Je kan je dek virtueel doortrekken in je kajuit en daar meten. en zoals je zegt, zusje vaart rond en is gemeten. Dus vergeet dit detail maar.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #22 on: December 30, 2009, 23:47:47 PM »
Dat vergeten doe ik graag :)

Offline unspoken

• Newbie
  • *
« Reply #23 on: January 01, 2010, 20:22:44 PM »
Florian,

De 5% regel voor helling van het dek (proto's) slaat uiteraard op de helft van de beschouwde breedte, zoniet zou het dek niet symmetrisch afwateren.
Zodoende heb je in jouw boot slechts een hoogteverschil van 250:2= 125cm x 5% = 62.5 mm. nodig.

Naar alle waarschijnlijkheid dus geen item om je zorgen over te maken.

Steven

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #24 on: January 02, 2010, 08:41:51 AM »
Hoi, ik hoop dat je gelijk hebt.
In de regels staat een tekening erbij met een horizintale lijn vanaf het midden en dan bij het verschil tot het dek aan de rand staat: beam x 0.05.
Dan lees ik de voledige breedte van de boot op dat punt...
Maar goed, waarschijnlijk heb jij gelijk want de bouwers en ontwerper zullen daar wel over na hebben gedacht :)
Bedank voor de uitleg in ieder geval.

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #25 on: January 04, 2010, 20:43:12 PM »

Op mijn site de nu zeer verouderde regels:

* Deck camber : the minimum positive rise measured in any part of the deck must be equal to :Rise (in metres) = beam (in metres) x 0.05"Rule of Pythagorean comes handy"

Met een tekeningetje die DAN de helft  van de breedte aangeeft.
http://www.minitransat650.com/assets/images/boxrule_waterballast.gif

Het is ook logisch, anders zou je een kant nul kunnen geven en de andre kant 10.

Vandaar ook dat ik je even niet kon volgen. Maar echt duidelijk is het niet in de regels in het engels.
De FRanse versie heeft het over :Bouge de pont : minimum 5 % de la largeur au livet de la section
considérée, voir figure 3.
Iets van de minimum 5% van de gekozen sectie. Nergens iets over de breedte.
Waarschijnlijk had de vertaler moeite met :livet de la section consideree....

Of in het kort, vergeet de kwestie :)

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #26 on: January 18, 2010, 19:45:02 PM »
Hoi,

Ik ben weer terug en probeer ook maar wat te doen. Vandaag een stukje geplamuurd, ik ben maar beetje voor beetje bezig en het stuk wat ik doe verwarm ik met bouwlampen tot het een beetje droog is en dan een electrische deken eroverheen.
Maar goed, ik heb ook de boot gewogen en daar verbaasde ik mij een beetje over.
Eerst heb ik de boot op 4 stoelen gezet, 2 achter en 2 voor. dan voor 2 personen weegschalen ertussen gezet (eerst met 1 geprobeerd maar daar was de boot te zwaar voor...) Daarna de weegschalen achter eronder gezet.
Voor heb ik totaal 160kg gewogen en achter 167kg. Totaal dus 327 kg...
Als ik alles moest geloven over hoe ligt rompen wel niet gebouwd kunnen worden dan verbaasd dit mij een beetje, ik had rond de 200 verwacht.
Misschien was dat ook wat optimistisch maar toch. Ik was uitgegaan van dat rompen voor 140kg gebouwd kunnen worden van carbon, die van mij is wat ouder en geen nomex dus heb ik dat op iets van 170 gegokt, en dan wat plamuur en verf.
Duidelijk zit ik er met die hele grove schatting ver naast.

Voor het bouwen en alles maakt het niet uit, ik ga niets anders doen om die reden maar ik ben wel een beetje nieuwschierig hoe het komt, zijn al die getallen van 140 kg enzo gewoon onzin of is die van mij gewoon zwaar?

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #27 on: January 19, 2010, 21:55:37 PM »
Even een vraagje over de roeren. Als ik de roeren op een carbon stuk staaf monteer, hoe sterk/dik moet die ongeveer zijn? Ik wil dat natuurlijk zelf maken maar ik heb eigenlijk geen idee hoe sterk dat precies moet zijn. Zelf zat ik te denken aan een holle staaf met een buitendiameter van 40 en binnen 38. en dan een een wat dunner staafje (iets van 30mm) opzij om er een driekhoek frame te maken.
Het is een beetje een vage uitleg maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel :) Het gaat om een vergelijkbaar opklasysteem als de 198.

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #28 on: January 20, 2010, 17:52:33 PM »
Gewicht van romp kan 85 kilo zijn, en dek iets meer, en dan de structure etc, 140 kg minis bestaan niet :)

Roertjes, geen idee, trail and error :)

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #29 on: March 15, 2010, 22:35:39 PM »
Eindelijk een beetje normale temperaturen :)
Ik ben weer aan de slag, afgelopen dagen wat geplamuurd. En vandaag de romp in de primer gezet, helaas had ik niet genoeg dus morgen nog een stukje doen. Zal morgen ook proberen wat foto's te maken.