Author Topic: 324  (Read 22475 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Florian

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 89
    • www.ned324.nl
Re: 324
« Reply #30 on: March 24, 2010, 22:37:20 PM »
Deze week mijn fototoestel niet kunnen vinden dus foto's blijven even uit. Tot nu toe is het tog niet zo spannen, de romp is gewoon helemaal wit en ik ben weer aan het schuren :).
Afgelopen dagen heb ik wat met vacuum injecteren geexperimenteerd en dat ging eigenlijk niet volgens plan.
Ook hier heb ik dus even geen foto's van maar ik zal proberen uit te leggen wat ik heb gedaan.

Ik heb een vacuum pomp gemaakt van een koelkastcompressor. Daar moest een schakeling op komen die de onderdruk op een bepaalde waarde houd maar in de praktijk blijkt dat die gewoon continu aan moet staan dan houd die een vacuum van 0.8 bar.

De mal voor mijn eerste proefstukje is een pvc buis, daaromheen zit carbon weefsel gewikkelt (totaal ong. 600grams). Naar aanlijding van internetvoorbeelden heb ik daar gaattjesfolie gewikkeld. Daaroverheen een matje (bedekt ong. een derde rondom en over de hele lengte) om de epoxy hars goed te laten vloeien. En als laatste het folie voor het vacuum.
Eerst een hoop problemen met lekkages door slechte slangconnecties maar dat was bij pogin 2 al opgelost.
Het echte probleem was dat de hars boven de gaatjesfolie bleef en niet in het carbon kwam, zelfs onder de verdeelmat was het niet goed geinjecteerd, en de rest was droog....
Om het een beetje kort te houden: poging 2 was zonder gaatjesfolie en verdeel mat. gewoon de afzuig en injecteer slang direct op het carbon (een uiteinde afzuig, andere toevoer.) Het resultaat was de eerste 20 cm geinjecteerd en achter de rand tot waar de epoxy kwam verloor het zijn vacuum...

Volgende wil ik tog maar weer met gaatjesfolie doen meer dan een andere verdeelmat in het geheel eromheen (http://shop.r-g.de/en/Vacuum-technology/Vacuum-technic/Vacuum-mesh.html). Maakt het uit wat voor een gaatjesfolie ik gebruik? ze hebben p1 en p3?
Maakt het verder uit of ik van boven of onder het gaatjsesfolie afzuig? Of moet ik via een slang over de gehele lengte afzuigen?
Het gaat om een buis van 1m met een 32mm doorsnee.

Ik hoop dat mensen mij hierbij wat opweg kunnen helpen.

Offline Zeiler

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
Re: 324
« Reply #31 on: March 25, 2010, 14:00:49 PM »
ik denk dat het het best is om contact op te nemen met een werf die daarin doet
ik wil nu een MINI!!!

Offline André

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 93
Re: 324
« Reply #32 on: March 25, 2010, 19:49:15 PM »
Hi Florian,

Ik kan je niet helpen, maar ik ben zeker onder de indruk van jouw technisch vermogen. Ik hoop dat het je lukt!

André

Offline NicoG

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2005
    • minitransat650.com
Re: 324
« Reply #33 on: March 25, 2010, 22:20:11 PM »
HI Florian,

niet gelijk een buis doen, doe eerst een stuk vlak, met goedkoop glas.

en voor een buis, ik heb veel ervaring met vacuum, ik doe dan nog steeds wet preg en dan cling wrap erom heen. Met vacuum krijg je vaak wrinkels, of je moet de mat zo erom heen vast lijmen (spray) dat je het gewichts voordeel weer verliest in lijm gewicht :)
Zelfs Hall Spars doen het zo, en dan een autoclaaf in.

Offline Florian

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 89
    • www.ned324.nl
Re: 324
« Reply #34 on: March 27, 2010, 17:03:17 PM »
Hoi allemaal,

Zelf ben ik nog niet echt onder de indruk van mijn technisch vermogen :p. Maar ik hoop dat dat gaat veranderen. Om eerst iets plats te doen kwam later ook in mij op...
op deze schaal had ik trouwens geen problemen met wrinkels, maar ik had het doe eromheen gewikkeld en aan het uiteinde vastgetaped. Dat werkte wel aardig, maar op grotere schaal met ud erin zie ik het ook niet voor me.
Wat houd preg en dan een cling eromheen in? Een autoclaaf is denk ik ook een beetje lastig voor een amateur of zie ik dat verkeerd? Ik ga het wel afbakken trouwens maar zelf had ik in gedachten om het eerst gewoon uit te later harden en daarna een zelfgebouwde oven in.

Groeten Florian

Offline NicoG

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2005
    • minitransat650.com
Re: 324
« Reply #35 on: March 27, 2010, 23:04:31 PM »
wet preg, meet het gewicht van de mat, bepaal je verhouding die je wil, 60 40 is veel gebruikt.
maak zoveel hars aan, plus een beetje, op een plank impregneer je de mat. Wikkel om buis een, verwijder lucht met plastic ding, daarna scheurmat, daarna met huishoud folie omwikkelen.

Autoclaaf, niet nodig :) uitharden  in oven, ligt aan je hars. Voor sommige harsen is het niet eens nuttig.

Offline Florian

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 89
    • www.ned324.nl
Re: 324
« Reply #36 on: March 28, 2010, 17:00:03 PM »
Ik was eerst van pan het van te voren te impregneren en dan vacuum zuigen met een bleeder mat eromheen, vergelijkbaar met wat jij bedoeld denk ik. Dat moet zeker goed te doen zijn. Al weet ik niet of het problemen opleverd met verwerkingstijd als je grotere dingen gaat doen, en dan ben ik ook altijd zo lekker aan het kliederen met die plakkerige zooi :p.
Opleggen om een buis is inderdaad een groot probleem maar voor de rest moet injecteren tog wel voordelen hebben? En dat het bij mij nog niet echt lukt ligt op dit moment denk ik aan gebrek aan ervaring.
Maar misschien tog maar achter wegen laten. Ik ben nu 2 weken op mijn werk dus dan kan ik er eens even rustig over denken.
De hars die ik heb moet 24 uitharden op kamertemperatuur en dan 15 uur op minimaal 60 graden. Dat haal ik met een bak met gloeilampen erin, dimmer ertussen en een termometer erin. Ik kan niet vinden hoe snel de hars op mag warmen, maakt dat veel uit? Ik lees over 0,2 tot 1 gr per min.

Alvast bedankt voor alle tips,
Florian

Offline NicoG

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2005
    • minitransat650.com
Re: 324
« Reply #37 on: March 29, 2010, 17:24:27 PM »
Injectie is eigenlijk dubious beter, het vraagt ervaring om winst te halen.
Dan zullen de voids kleiner zijn.
Een ervaren handlaminator komt aardig in de buurt.
Het is nu mode vanwege omissie wetgeving.
Voor grote rompen werkt het zeker makkelijker, maar die kan je ook doen met een impregneer machine. Zelfs bekende werven in Australie die Open60 bouwde deed dit nog een jaar of 2 geleden (Ecover) Injectie kan ook tot problemen leiden, zoek  maar naar Marie CHa 3 (of4) problemen bij bouw.
Persoonijk moest ik eens in een 40fter de productie mal met water afkoelen (ja de brandslang erop, voluit) omdat de temperatuur te hoog omliep in een gedeelte.Wel een leuk zwembad....

Het beste is gewoon prepreg in autoclaaf, lekker duur en onbereikbaar voor amateur.
Sprint van SP komt in de buurt.

Opwarmen, de hars die ik gebruikte, was geloof ik ook 1 graad per minuut. Gewoon aan de technische dienst vragen.

NU weet je gelijk ook de reden dan sommige one design boten gekocht worden en dan gelijk een oven in gaat om gewicht te besparen. Beetje onzinnig vanwege tijds vertraging, maar het gebeurde in bv de Farr 40 Class.


PS met schuerweefsel bedoelde ik peelply.
En zolang je er een kliederzooi van maakt ben je nog in amateur fase, zodra je clean kan werken ben je aardig op weg LOL.
« Last Edit: March 29, 2010, 17:26:06 PM by Leov »

Offline Florian

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 89
    • www.ned324.nl
Re: 324
« Reply #38 on: March 30, 2010, 16:59:04 PM »
Ok, duidelijk verhaal. als ik thuis ben knutsel ik wel weer vrolijk verder, en ik denk dat ik het injecteren dan maar achter wege laat :p

Offline NicoG

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2005
    • minitransat650.com
Re: 324
« Reply #39 on: March 30, 2010, 20:20:52 PM »
Speel gerust verder, het is leuk :)

Oh, zeer belangrijk voor harsen, hou ze wel op temperatuur. Ze warmen zeer slecht op. En dan is het net stroop. Denk niet dat door exotherme reactie het wel los loopt, je hebt dan al de lucht in het laminaat zitten.
Voor amateur, oude koelkast met 70 watt lamp erin, minimale temp aanhouden volgens handleiding.

Offline Halmar

  • Newbie
  • *
  • Posts: 6
Re: 324
« Reply #40 on: April 05, 2010, 10:38:29 AM »
Ik heb ook een beetje megedaan met het kliederen. Laatst kwam ik een techniek tegen die gebruikt word om vleugels te maken voor modelvliegtuigen. Ik denk dat ze ook goed te gebruiken is voor de kielfaring, eventueel zwaarden/roeren en met wat modificatie ook een mast. De beste uitleg is in dit geval een linkje:

http://home.hccnet.nl/l.wakkerman/pos_vleugelbouw/index.htm

Wat denken jullie?

Groet Halmar
All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them.

Offline NicoG

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2005
    • minitransat650.com
Re: 324
« Reply #41 on: April 06, 2010, 22:26:00 PM »
Kan, en is veel gebruikt in de modelbouw.

Maar de spanten worden hier al met een cnc gefreesd, kan je misschien beter gelijk een mal voor je roer/zwaard/kielfaring maken :)

google ook eens de cherub class, die hadden meer over roertjes en masten in het verleden.

Offline Florian

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 89
    • www.ned324.nl
Re: 324
« Reply #42 on: April 14, 2010, 18:25:20 PM »
Zo, ik ben weer even verder gegaan. Alles weer geschuurd dit weekend. Daarna afgeplakt tot waar ik de antifouling wil hebben, net een stuk boven de waterlijn. Tot nu toe alleen de grondlagen ervoor, morgen de laatste laag en die moet dan oranje zijn.
Het fototoestel is weer terug dus hier wat foto's


Offline Zeiler

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
Re: 324
« Reply #43 on: April 14, 2010, 19:06:10 PM »
ziet er goed uit!
ik wil nu een MINI!!!

Offline Florian

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 89
    • www.ned324.nl
Re: 324
« Reply #44 on: April 14, 2010, 22:05:06 PM »
Dank je! Het is gerold omdat spuiten een daar niet mogelijk is, dus een beetje sinasappel heb ik wel maar over het algemeen is het wel glad.
Snel rollen en dan houd ik alleen een naad over in het midden omdat ik eerst de ene en dan de andere kant doe.