Author Topic: 324  (Read 26572 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
Re: 324
« Reply #60 on: June 14, 2010, 08:18:32 AM »
De boot staan nu in zutphen, op de jachtwerf de marshaven. Als die vaarklaar is wil ik naar medemblik om de boot te tuigen.
Dat zou nog wel eens sneller kunnen gebeuren dan dat ik zou willen aangezien de werf ermee stopt en ik (en de rest) daar voor 1 augustus weg moeten zijn. Met mijn ingplande vakanties (handig komt het niet uit maar dat komt het nooit bij mij) heb ik nog iets meer dan 2 weken dat ik aanwezig ben voor die tijd.... Maar dan heb ik wel een stok achter de deur :p

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #61 on: June 16, 2010, 23:11:54 PM »
Afgelopen dagen een poging gedaan een kiel te maken  van carbon. Hier in het kort hoe het is gegaan. Het plan was een balk maken van ud carbon en daar dan een profiel omheen maken.

Hier de lagen voor de kiel. totaal waren het 32 lagen carbon. Met een cad programma heb ik berekend hoe sterk het zou moeten zijn en heb een marge van 20 genomen, zo heel nouwkeurig was het niet maar het moest dan in ieder geval 10x de stastische belasting kunnen hebben dacht ik zo.

Hier de lagen vast om de kiel heen (droog)

Later alles samen met een vriend erop gesmeerd, dat viel al een beetje tegen. De epoxy had een verwerkingstijd van 90 min. en we waren al gouw 45 min bezig met een kant. met het draaien en wat epoxy bijmengen in de tussentijd (gerbruikten wat veel epoxy, maar liever te veel dan te wijnig)  werd dat wel krap. De 2de kant ging wel sneller dus ik denk dat we na 90min de vacuumzak eromheen waren leggen. Daar ging het mis, de zak was lek en ik kon niet vinden waar. Best lang lopen klooien en uituindelijk een 2de zak eromheen gelegd. Die ging wel goed maar een beetje laat. Ik denk al met al dat er na 2,5 tot 3 uur pas een goed vacuum was.

Het resultaat is dat het overtollige epoxy er niet uit is gezogen omdat het al te ver aan het uitharden was. van daar ook allerlij rare hobbels omdat het natuurlijk ook niet zo heel goed was verdeeld. Al met al een beejte jammer.

Omdat ik sterke twijfels had over de sterkte etc hadden we besloten het te testen, hier het resultaat. De foto's spreken voor zich

Met de shofel konden we er naar schatting maximaal 3 ton op laten rusren en dat had die makkelijk moeten kunnen hebben volgens mijn theorie :)

Weer genoeg geleerd, het resultaat is dat ik wel de oude metalen kiel ga gebruiken aangezien ik geen tijd heb om het allemaal opnieuw en beter te doen. Bovendien zijn dit soort geintjes financieel ook niet zo handig als het niet lukt...

Nog even wat positive dingen om af te sluiten, een foto van de boot in de huidige staan.

Over 2 weken weer verder.
Groeten Florian

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #62 on: June 17, 2010, 18:25:41 PM »
Ha, je heb het in ieder geval geprobeerd :)
Zutphen ligt te ver uit de buurt, kom daar nooit. Anders was ik wel een keer langsgewipt.
Veel succes.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #63 on: June 18, 2010, 00:07:06 AM »
Proberen daar gaat het om :p. Soms een beetje jammer als het niet lukt, maar nu weet ik in ieder geval hoeveel ik kan doen in de 90min en wanneer ik het niet meer in een keer kan handlamineren. Verder ging alles wel aardig dus een klein stapje terug en vrolijk verder.

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #64 on: June 18, 2010, 21:07:08 PM »
Je hebt ook langzamere epoxy :)

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #65 on: August 03, 2010, 10:19:53 AM »
Hoi,

Momenteel ben ik mijn werk aan het afwisselen met vakantie dus niet echt veel voortgang. Wel even lekker met de motor naar Estland gereden en over een klein weekje weer terug. Hiervoor heb ik wel de fairing om mijn oude kiel heen gemaakt en dat verliep wel goed, hier heb ik ene beetje langzaam internet dus foto's volgen later.
Ook heb ik een mast gekocht. Het is de aluminium mast die origineel bij mijn boot hoorde, ik heb ik toch voor gekozen deze te kopen. Het is goedkoper en dan past het tenminste waardoor ik wat sneller vaarklaar kan zijn. Dan kan ik daar mooi mee oefenen en later misschien verbouwen als ik dat dan nog nodig vind.
Er is nog wel een kleine uitdaging met de mast, hij moet naar Nederland. Dat wil ik volgende week doen en het huidige plan is om het op en zweefvliegtuigtrailer te leggen. Zo'n trailer is 10m lang en de mast 12 dus steekt die nog maar 2 meter uit. Of ik zo'n trailer kan lenen is nog steeds niet helemaal zeker dus ik ben toch even op zoek naar alternatieven. Officieel mag er maar een meter uitsteken achter de trailer en mag de lading niet over de dissel heen steken.... Hoe doen jullie dit normaal? Want de langste normale trailer die ik kan huren is 6 hooguit 7 meter, dan steekt het maar 5 a 6 meter uit.....
Ik hoop dat er mensen zijn die hier goede ideeën over hebben en dan hoor ik het graag

Gr Florian

Offline Jelmer

• Newbie
  • *
« Reply #66 on: August 04, 2010, 22:50:51 PM »
Lichtbord steekt bij bv. boottrailer ook nog naar achteren uit zo pak je al weer een meter. Weet niet of dat ook bij een zweefvliegtuig trailer zo is.
zorg in ieder geval dat de mast netjes op de trailer ligt met een gevaren bordje op het eind, geen losse klapperende touwtjes / spanbanden etc. dat scheelt al een hoop aandacht van politie.

Doe de groeten aan John!

Offline Halmar

• Newbie
  • *
« Reply #67 on: August 24, 2010, 21:31:32 PM »
Het is gelukt, met een aanhanger origoneel bedoeld voor een zweefvliegtuig (paar overbodige onderdelen verwijderd) ging het ophalen van de mast uitstekend!

Groet Halmar
All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #68 on: September 04, 2010, 12:07:50 PM »
Hoi,

Ik ben weer een hele tijd niet online geweest... er valt nog wat bij te werken en ik moet de foto's van de voortgang ook nog uploaden.
Maar als je achter het internet zit ben je niet aan het werk ;)
Gisteravond is de boot te water gegaan! Zeilklaar is anders maat hij drijft en ik kan op weg. Vandaag ga ik naar Kampen varen want daar hebben ze een kraan waarmee ik de boot over de kiel kan tillen (die zit er ook nog niet onder) En maandag moet de mast erop. Als dat allemaal past vaar ik maandag onder alleen grootzeil naar Medemblik. Het weekend ben ik dus ook zoet dus foto's komen daarna pas.
Helaas, maar ik moet prioriteiten stellen :p

Groeten Florian

Offline Halmar

• Newbie
  • *
« Reply #69 on: September 06, 2010, 19:42:44 PM »
Ik kan intussen wel even een paar foto's van vandaag posten;

Groeten Halmar
All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them.

Offline André

• Jr. Member
  • **
« Reply #70 on: September 06, 2010, 22:22:17 PM »
Hey!!

Ziet er goed uit!!

André

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #71 on: September 06, 2010, 22:34:02 PM »
Ziet eruit als een super kolibri :)  Met een trotse eigenaar denk ik. Veel plezier.

Zie nu ook waarom je over de deck camber inzat. Das echt vlak.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #72 on: September 09, 2010, 00:09:02 AM »
Het is inderdaad een super kolibri, het dek blijft inderdaad twijfelachtig. Als ze streng zijn kunnen ze dit niet goedkeuren denk ik. Maar ik hoop er maar het beste van want in dat geval heb ik wel een kleine uitdaging erbij...
Hier met terugwerkende kracht wat foto's:

Dit is nog de bouw van de kiel, er is schuim tegen de stalen construcitie aangeplakt en dat in combinatie met plamuur glasvezel en meer plamuur tot een profiel geschuurd.

Van de laatste weken missen een paar detailfoto's van het verrichte werk doordat er geen camera bij was, maar dit is het resultaat vlak voor de terwaterlating:

En de rest heeft mijn broer er al op gezet.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #73 on: September 09, 2010, 00:11:51 AM »
Het onderwaterschip was trouwens zo glad dat terwijl ik aan een kant wat op de boot aan het doen was de boot op de wagen begon te glijden. Met het tewaterlaten hebben we haar dan ook vastgebonden om een vroegtijdige tewaterlating te voorkomen.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #74 on: September 11, 2010, 07:58:28 AM »
Hier nog een foto van de aankomst.

Helaas is de aankomst onder motor wegens roerproblemen. Mijn buitenboordmotor zit tussen een van de roerstangen in, door een wat abrupte roerbeweging is de roerstang tegen de motor aangekomen en daardoor gebogen. Dat heeft hem dusdanig verzwakt dat die niet veel later in 2en lag... Nu ben ik nog op zoek naar rubbers voor de roerstangen, hiervoor hebben we kogelkoppen gebruikt maar ik ben bang dat die op de lange termijn gaan roesten. Waar halen jullie die rubbers doorgaans vandaan? Ik zat te kijken naar de mastvoeten van surfplanken en ik hoorde dat er in drogers ook diabolo rubbers zitten, de winkels waar ik drogeronderdelen kan vinden weten trouwens nergens van dus of dat laatste echt waar is weet ik niet.
Verder was het een probleem om het grootzeil goed te hijsen. het kost ontzettend veel kracht om het omhoog te krijgen en hoger dan op de foto's kreeg ik het niet, nu had ik er wel een rif in zitten maar ik kreeg het voorlijk niet eens in de buurd van strak. Zodra de giek iets omhoog komt is het namelijk helemaal niet meer te doen (ik heb trouwens nog geen lier). Maar zelfs met gewoon het voorlijk door de mastgroef heen zou het iets makkelijker moeten zijn zou ik verwachten.
Van een mede minizeiler begreep ik dat hij het stuk groef waar je het zeil invoerd een stuk omhoog heeft uitgeslepen en dat dat wel helpt. Verder verdenk ik mijn goedkope niet gelaarde blokje in de mast ervan ook aan de weerstand bij te dragen maar of dat alles is...
Zijn er meer mensen met vergelijkbare problemen en goede oplossingen?