Author Topic: 324  (Read 36714 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
      • minitransat650.com
Re: 324
« Reply #75 on: September 11, 2010, 17:41:24 PM »
Zeil hoor je met de hand tot de top te kunnen hijsen.
Je hebt misschien een verkeerde loef touwtje in je voorlijk.
Oh, en alle kracht van de bakstagen af natuurlijk.

Rubbers, zoek even naar Groen rubbers Rotterdam en stuur ze een duidelijk mailtje. Vroeger hadden ze die.

Veel succes.

Offline jan457

• Newbie
  • *
« Reply #76 on: September 15, 2010, 14:18:10 PM »
He,

Uit mijn ervaring met mijn ultra mini van 4.20m (Laser) :-), weet ik dat als je op goedkope ongelagered blokjes redelijk veel druk zet, dat ze dan niet meer rollen maar alleen geleiden. Als ze alleen geleiden kan je er net zo goed een puntkous inzetten want het kan behorlijk veel weerstand veroorzaken. Op een F18 waar ik op gevaren heb was het zo erg dat als ik met mij 80 KG eraan ging hangen, hij nog steeds de laatste 2 cm niet naar boven wou(op een gegeven moment lukte het wel maar... wat duurde het lang)
Ik zou zeggen op een windstille middag je zeil klaarleggen en iemand jezelf in de mast laten hijsen en dan even kijken of hij omhoog wil. Als de blokjes niet meewerken zou ik zeker een investering overwegen want altijd met een rif varen verveelt ook zo snel XD!!

groeten Jan

Offline Ministe

• Newbie
  • *
« Reply #77 on: September 20, 2010, 14:47:54 PM »
Ik heb in La Rochelle in een surfshop een paar diabolo's gekocht à 8 euro per stuk. En gemonteerd in de plaats van een diabolo waar de schroefdraad uit was. Gaat prima, schroefdraad klopte. Dus ik zou zeggen, probeer het eens bij zo'n shop!

Arjen

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
      • www.ned324.nl
« Reply #78 on: September 20, 2010, 18:39:34 PM »
Bedankt voor de tip, donderdag ga ik weer naar huis en dan ga ik er achteraan. Ik ga denk ik een dubbele helmstok maken met een verbinding tussen de helmstokken binnenboord. Dan kan mijn buitenboordmotor tenminste ook normaal omhoog, maar even kijken of ik met mijn kuip en een opgeklapte bbm genoeg uitslag kan krijgen.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
      • www.ned324.nl
« Reply #79 on: September 27, 2010, 21:12:34 PM »
Ik ben weer een paar dagen thuis, en ik heb bij een surfwinkel de juiste rubbers kunnen vinden. Voor een 10tje per stuk dus dat viel mij erg mee. Verder heb ik mijn helmstokken op de roeren geplakt, origineel waren dat uithouders voor mijn spiboom. Maar die zijn even omgebouwd aangezien sturen de prioriteit heeft.
Het komt allemaal heel krap uit met de kl*te buitenboordmotor maar als ik de steun nog wat dikker maak zodat die nog iets naar achteren komt komer er allemaal net mee weg :)
Hier een paar plaatje van een zondagje klussen.

De helmstokken zitten niet recht op de roeren, het idee erachter is dat het binnenste roer scherper stuurt dan het buitenste. Bovendoen zit ik anders erg snel tegen mijn kuiprand aan en op deze manier heb ik meer uitslag.

Verder is de grootschootrail besteld, die zal er volgende week ergens zijn en tegen die tijd hoop ik ook aardig wat ander beslag erop te hebben zitten om bijvoorbeeld mijn kantelkiel te bedienen. Daar heb ik ook direct een vraagje over, als je die vanuit de kuip wilt bedienen hoe maak je dan je touwdoorvoer waterdicht?
En hoe maken ze die stukjes touw door het dek (ipv metalen beslag) zadat het niet naar binnen lekt?

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
      • minitransat650.com
« Reply #80 on: September 27, 2010, 23:46:24 PM »
Kantelkiel schot doorvoer, koperen ring met juiste diameter.

Touwlus op dek, gat boren, dyneema in lus er doorheen, aan binnenkant 2 cm uitpluizen en vast lamineren. beetje hars in gat met touw gieten, klaar.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
      • www.ned324.nl
« Reply #81 on: October 05, 2010, 11:56:19 AM »
Bedankt voor de tips leov, voor mijn achterstag heb ik wat touwlusjes in gelamineerd. Nu kreeg ik afgelopen weekend te horen dat de meeste mensen daar een wat dikker touwtje voor gebruiken dan ik... Ik heb er 4mm doorheen zitten wat dubbel zit en dat houd de helft van 1 bakstag. Dat leek mij voldoende maar wat wordt hier normaal voor gebruikt?

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
      • minitransat650.com
« Reply #82 on: October 05, 2010, 18:29:26 PM »
oh fuck, voor je achterstag ?, nee das te licht zou ik denken.

Even denken uit herinnering, verbeter me maar.

Neem de treksterkte van de bakstag, en je lus moet die aankunnen.
Maar zit je lus wel goed genoeg vast....
Zonlicht en zout verzwakt dyneema erg snel, je moet het dus elk jaar vernieuwen.

Vandaar dat bijna iedereen  echt carbon over een pin lamineren. En dan verven.
Zo doen ze de hele verstaging.

Dacht dat het ging om dekbeslag te monteren etc... ik zou de bakstag er niet aan wagen.

ps in zwaar weer hou ook je bakstag op de lier, vertrouw niet alleen op de clutch.
En waar het touw door de clutch gaat, naai daar de kern aan de mantel, zeer eenvoudig klusje.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
      • www.ned324.nl
« Reply #83 on: October 05, 2010, 22:08:33 PM »
In eerste instantie bedoelde ik het voor het dekbeslag. Voor alle verstaging zit wat in gelamineerd maar voor de bakstagen had ik niets dus heb ik daar ook wat met dynema gedaan. De 4mm kan 1200 kg hebben en het lusje is dubbel dus dat zal meer zijn, daar hangt dan de helft van het bakstag aan dus dat leek mij voldoende. Bovendien kan het blokje waar dus ook de helft aan hangt iets van 1300kg hebben. Wat mijn bakstag zelf kan hebben weet ik niet maar zo dik is het ook weer niet en ik ging er niet van uit dat dat geen 3 ton is. Maar misschien heb ik het mis. Vandaar dat ik het tog maar even vraag. Dit specifieke lusje heb ik bovendien ook over 20cm verlijmd ipv 2. De stoppers kunnen volgens mij ook niet veel meer hebben.
Nu zeg jij daar over dat die dus op de lier blijft met veel wind. Daar heb ik nog wat vragen over, de meesten hebben maar 3 lieren (ik momenteel nog geen..). Nu heb je de spival op een lier, waarschijnlijk de spischoot op een ander, nog eentje voor het bakstag dus. Verder heb ik een lier nodig om de kantelkiel te bedienen en de spiboom zal ik ook niet op de hand aan kunnen trekken als ik daar een enkele lijn van maak. Misschien denk ik te moeilijk maar ik heb het gevoel dat ik lieren te kort ga komen?

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
      • minitransat650.com
« Reply #84 on: October 05, 2010, 22:34:42 PM »
Hi,
klinkt goed,maar  toch bakstag op lusje, ik zou het niet doen. Maar experimenteer maar lekker.

Nee hoor, boegspriet heeft geen lier nodig, dan trek je hem alleen maar krom.
Zwaar weer: Spival hou je op een lier centraal, schoot spi aan lij,  bakstag, op loef lier,
Normaal heb je dan geen fok op. Wil je dat toch (ik wel voor een paar redenen) , veel bootjes hebben dan een keer blok met blokkeer mogelijkheid. Want zoveel kracht staat er niet op de fok met veel wind, je gaat dan aardig plat  voor het lapje.  Wil je hoger, dan is de fok toch te veel.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
      • www.ned324.nl
« Reply #85 on: October 05, 2010, 23:03:08 PM »
Ok, ik had verwacht onder de hoeken waarmee de lijn naar de boegspriet staat het wel wat kracht zou kosten dat aan te trekken. Maar goed, bedankt voor de tips. Kan ik weer lekker verder experimenteren :)
Afgelopen weekend ben ik naar lelystad verplaats, de zeilmaker is klaar met meten en de box die ik in medemblik had is wat ondiep... Om er weg te komen moest de kiel in een hoek en een behulpzame buurman heeft me aan een spival op zijn schootlier de andere kant op getrokken en toen kwam ik met veel moeite weg.
Lelystad was het doel voor de rest van de winter en is ook wat dichter bij huis.
Hier nog wat foto's die iemand van een v24 heeft gemaakt en hij was zo aardig naar mijn email te vragen.

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
      • minitransat650.com
« Reply #86 on: October 06, 2010, 22:00:55 PM »
Florian,

met spinnaker op en je wil de hoek van de boegspriet veranderen, even bijna plat, dan veranderen, kost geen kracht.
Met de Code Zero halfverwege je spriet, komen er meer krachten op, maar dan zet je hem bijna centraal en beweeg je hem niet. Dus weer geen lier nodig.

En in zwaar weer je spriet van hoek veranderen, nah gebeurd niet veel :)

Dus weer een zorg minder voor je...

En als je ooit ga spinakeren, ik laat de lij guy wat los hangen, niet strak...
Dan kan de spriet wat bewegen, was bij de lichte alu sprietjes op de series echt nodig, anders brak hij zeer snel..  denk dat de protos dat ook doen, weet ik eigenlijk niet eens :)

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
      • www.ned324.nl
« Reply #87 on: October 07, 2010, 16:51:29 PM »
Bedankt voor de tips, daar kan ik wat mee. Zal ik wel mijn achterstag en co moeten verbouwen :p. Als het een keer wat langer droog is kan ik het wel lamineren met wat carbon. Hopen dat de winter nog even uitblijft. Ben namelijk ook weer aan werk begonnen voor de komende 2 weken. Nog wel een vraagje daarover als ik tog weer bezig ga. Kan het bakstag het beste zo ver mogelijk in het midden of in de hoek? Ik heb mensen over het in het midden gehoord omdat je dan zo goed mogelijk naar achteren trekt en niet opzij. Maar er is ook een theorie dat je zeil naar lij trekt en je dan in de hoek juist goed compenseert. Bovendien heb je meer ruimte voordat je met je giek ertegenaan zit als die in de hoek zit.
Dus welke optie verdient de voorkeur?
Als ik zo naar de andere schepen kijk zijn er zat die de stoppers niet op een lier gericht hebben, zetten dien het ook gewoon op de lier via een omweg of nemen ze het risico voor lief? Ik zou natuurlijk ook een kikker achter de stopper kunnen zetten om hem extra vast te zetten, dan houd ik de lier vrij en zit ik niet met problemen om het ernaartoe te gelijden. Aantrekken gaat toch zonder lier en dan kan ik die voor de kantelkiel gebruiken.

Maar goed, weer genoeg om over na te denken.
Er is in ieder geval een fok en een kleine spi opgemeten dus over niet al te lange tijd gaat het er echt op lijken.

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
      • minitransat650.com
« Reply #88 on: October 07, 2010, 17:23:27 PM »
Bakstag, zoals jij wil :) Beide is wat voor te zeggen, dus vele nemen de middenweg..
Meer in het midden is ook veilig als je een chinese gyb door bvvermoeiheid veroorzaakt, hij stopt de giek voordat hij in je gezicht slaat...

Veel bakstagen hebben een blokje na de stopper in de kuip om de tail naar een lier te leiden.
Zelf trek ik hem met de hand aan, gooi hem over de lier en door selftailer en ga er dan op staan.
Voila strak genoeg voor het meeste werk en geen lierhendel nodig.

Blijf maar vragen, jouw vragen zijn lekker concreet en als ex bootjesbouwer aardig in mijn interesse hoek :) Maar ik heb geen protos gebouwd, wel series... hou dat in je achterhoofd.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
      • www.ned324.nl
« Reply #89 on: October 10, 2010, 16:23:06 PM »
Ik zal lekker verder blijven vragen :p er valt nog genoeg te leren over deze bootjes. Erg bedankt trouwens voor de nuttige antwoorden, sommige dingen kunnen toch echt een hoop ellende voorkomen waar ik uit mijzelf niet op was gekomen (niet op tijd :))

Ik heb er allemaal een beetje over nagedacht en behalve dat ik over de positie nog net uit ben blijf ik tegen een probleem aan lopen.
Zoals je zegt heb jij series gedaan en dan komt het uit, maar de kantelkiel moet ook op de lier. Nu lijkt het mij logisch dat ik eerst het bakstag goedzet (op de lier) en dan de kantelkiel trim. Dus of de kantelkiel moet op een andere manier zodat ik geen lier nodig heb maar dat is lastig. of ik moet toch de bakstag ergens anders op vastzetten. Zelf wil ik een talie op de bakstag zetten zodat ik in ieder geval door kan zetten zonder lier.

En dan nog wat anders, mijn bakstag bestaat uit een deel naar het voorstag en een deel naar de top. Voor mijn gevoel is het handig om het top deel nog eens apart door te kunnen zetten om de mastbuiging te regelen. Maar op foto's en bij anderen zie ik daar eigenlijk nooit talies op zitten... Is dit gewoon echt onnodig om dat apart te trimmen? Op boten met bakstagen en een los achterstag wordt dit wel veel gebruikt en het lijkt mij nuttig.