Author Topic: 324  (Read 21773 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
Re: 324
« Reply #90 on: October 10, 2010, 16:45:45 PM »
Eh, kantelkiel.
Zet je piloot op wat graden lager, ga naar binnen, gooi je kiel om, ga naar buiten, wacht op goede moment (wel snelheid bewaren) en tack.

mast,

dat ligt aan je mastbuiging, aanhechting stagen etc  en hoe je zeilen zijn gesneden, maar op mini is het meestal geen racey maar een meer vergevend profiel. Dus minder mastbuiging. Altijd lachen om weer inline spreaders te zien, en je weet dat die zeer binnenkort overboard gaan...

Wel zet je de voorstag checkstay een beetje door als je de binnen voorstag gebruikt om pompen van de mast te voorkomen. Ikzelf haalde allen de pomp beweging eruit, ging het niet verder aanhalen. Allles om de mast stabiel te houden, stabiel is stevig... wat nodig is is een zeer licht blok system, zoals op een kleine dinghy in de checkstay. Zoveel kracht komt er niet op. Maar heb ook protos gezien die alles gefixed had.

Dus check of in golven je mast pompt, en zie welke stag dit tegengaat, met en zonder binnen voorstag gezet.

Hoop dat wat proto zeilers die dit lezen aangeven of het klopt of niet.
« Last Edit: October 10, 2010, 16:47:49 PM by Leov »

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #91 on: October 11, 2010, 06:41:35 AM »
De kiel heb ik inderdaad voorlopig zo opgelost :p Maar ik kon mij voorstellen dat het ook handig is om later ook door te kunnen zetten.
Waarom mijn spreaders zeer binnenkort overboord gaan weet ik wijnig tot niets vanaf... Dus hoe dat zo?
Checkstays heb ik niet en er zit ook geen aansluiting voor op de mast. Ik heb wel de ruimte om een babystag te zetten en er werd mij ook sterk aangeraden dat te doen, ook om te voorkomen dat bij het hard aanhalen van een gereefd grootzeil de mast de andere kant op buigt. Daar ga ik dus de komende weken maar even achteraan en dan hoop ik het pompen ook tegen te kunnen gaan en anders moeten er ook checkstays bij.

Offline André

• Jr. Member
  • **
« Reply #92 on: October 11, 2010, 12:54:04 PM »
De meeste proto's hebebn, volgens mij (heb ik van foto's en video's), een takelsysteem in de boot die door een oog naar een clutch in de cockpit gaat. Volgens mij zag ik die ook bij in de kuip zitten.
Met de juiste vertraging zou je zo de kiel op gelijkblijvende koers trimbaar kunnen maken.

Nog welkom in de Marina buurman! Je boot ziet er gaaf uit! Ik spreek je daar vast nog wel eens.

André

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #93 on: October 11, 2010, 16:19:35 PM »
Ja dank je, weer een mini erbij :)
Mijn kantelkiel is inderdaad vanuit de kuip te bedienen, en de takel zit zo dat die op mijn lieren (nog niet aanwezig) doorgehaald kunnen worden. Ysbrand vertelde mij ook dat ik daar inderdaad een lier voor nodig heb.
Met veel moeite zou je hem nu op de hand helemaal in een hoek kunnen trekken maar tijdens het varen met wat druk van het water erbij wordt het wel erg lastig. Op de kiel zitten trouwens 3 blokken met dan in de romp 4 om het naar buiten te geleiden, de uiteinden gekruist zodat je de kiel aan de loefzijde bediend.

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #94 on: October 11, 2010, 22:15:12 PM »
De meeste protos hebben volgens mij niks naar buiten lopen, je moet toch naar binnen om je ballast over te gooien. Maar misschien is dat de mode van 2009 en heb ik het gemist.

Je kiel trimmen doe je bijna nooit, mini races zijn lange afstand races. Maar als je rond de boeien gaat racen met geen spullen aanboord is het naar buiten leiden aan te raden.

2: had het niet over jouw mast, was iets dat me te binnen schoot, of is die van jou ook met inline spreaders en niet gepijld ?

3: je achterstagen: degene naar de top noem ik de bakstag, degene naar de voorstag de checkstay.
als je nog een binnenvoorstag plaats, maak je daar ook een checkstay naar toe. (als ik het me goed herinner)

Offline André

• Jr. Member
  • **
« Reply #95 on: October 12, 2010, 06:52:21 AM »
Florian,

Nu het me zo te binnen schiet....Eigenlijk zou het voor jou handig zijn als je eens met Lucas Schröder gaat praten en bij wijze van even bij zijn boot gaat kijken. Volgens mij had hij die na de select mee terug genomen naar Nederland.
Hij weet op dit moment het meeste van kantelkielen en trim.

Of nee, nu ik het mij bedenk. Sander Bakker van Tuned heeft ook een Proto gezeild met kantelkiel. Kan je hem gelijk tips vragen over je verstaging.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #96 on: October 12, 2010, 07:40:33 AM »
Ok, aan de termen moet ik nog even wennen. Veel hebben daar zo hun eigen manier voor en ik roep gewoon maar wat omdat ik het niet precies weet :p
Mijn mast heeft trouwens gepijlde inline spreaders. hoe anderen dat met die kiel doen weet ik niet precies, op foto's zie je er veel die het inderdaad binnen hebben zitten. Maar omdat ik geen stuurautomaat heb kan ik niet naar binnen tijdens het zeilen dus ik heb de boel maar direct naar buiten geleid. En volgens andere mini (serie) zeilers lijkt het wel aardig op wat 'de rest' ook heeft.
Sander Bakker moet ik inderdaad ook nog eens langs, om wat meer over mijn tuigage te leren en momenteel heb ik nog een zelfgemaakte houten mastvoet. Die is redelijk hufterproof maar ik ga toch wel op zoek naar een aluminium variant. En hij kan mij vast ook meer vertellen over proto's.
Bij Lucas ben ik ook al eens aan boord geweest toen hij op de kant stond. Maar toen was ik nog niet zo ver en nu zie ik waarschijnlijk weer hele andere dingen. Dus het kan geen kwaad nog eens te kijken

Offline lucas.schroder

• Newbie
  • *
« Reply #97 on: October 15, 2010, 14:53:47 PM »
He Florian,

Een finetune op je bakstag is handig...heb je inderdaad geen lier meer nodig. Verder heb je eigenlijk nooit tegelijk de lier nodig voor de bakstag en kantelkiel. Vlak voordat je overstag gaat (laatste handeling voor overstag) laat je je kiel volledig naar lei vallen en zet je hem vast...geen lier nodig dus. Daarna kan je gewoon de bakstag als nodig op de lier zetten. In de gijp zet je je kiel in het midden. Dan moet je je kiel wel aftrimmen met je lier...maar pas na de bakstag.

Lucas

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #98 on: October 16, 2010, 19:35:05 PM »
Ok, goed om te horen hoe jij dat aanpakt. Toch nog even een vraagje daarover, als ik Leov goed begrijp laat je het bakstag ook op de lier staan om te voorkomen dat die door de stopper heen schiet... Dat gaat natuurlijk op bij ruime koersen. Zet jij de bakstag ook om die reden dan op de lier als je klaar bent met de de manoeuvre?

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #99 on: October 16, 2010, 20:11:00 PM »
Alleen bij zwaar weer en bij spinnakeren doen goede zeilers dit. Vanwege de creep. En zwaar weer en spi zal je de eerste tijd niet aan kunnen :)
« Last Edit: October 16, 2010, 20:12:40 PM by Leov »

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #100 on: October 17, 2010, 04:48:52 AM »
Dat is waar, maar je kunt er maar beter vast aan wennen dacht ik zo.

Offline André

• Jr. Member
  • **
« Reply #101 on: October 17, 2010, 17:34:28 PM »
Ik vermoed dat je de bakstag op de lier borgt, als je alles afgetrimd hebt.
Afhankelijk van de clutch die je aan boord hebt is het tot 22 knoop totaal zinloos om je bakstag op de lier te borgen. Ik heb van een aantal meer ervaren mini zeilers geleerd dat je liever de guy op de lier borgt.

Verder redenerend denk ik dus dat je de bakstag op de lier tbv borgen niet spannend hoeft  te vinden. Behalve misschien bij hoge golven waar je zeer sterk in kan afremmen.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #102 on: October 17, 2010, 18:45:41 PM »
Zoals Ijsselmeer :p? Maar goed, voorlopig is het waarschijnlijk inderdaad niet van toepassing maar ik moet wel komende weken mijn bakstag definitief plaatsen en dan moet het wel mogelijk zijn.
Op het moment heb ik überhaupt geen lieren, en als ik met de zeilmaker heb afgerekend is het geld ook op :(
Maar een beetje vooruit denken kan geen kwaad ;)

Offline André

• Jr. Member
  • **
« Reply #103 on: October 17, 2010, 19:03:02 PM »
Lijkt me helder dat we het nu niet over het IJsselmeer hebben...