Deze week mijn fototoestel niet kunnen vinden dus foto's blijven even uit. Tot nu toe is het tog niet zo spannen, de romp is gewoon helemaal wit en ik ben weer aan het schuren

.
Afgelopen dagen heb ik wat met vacuum injecteren geexperimenteerd en dat ging eigenlijk niet volgens plan.
Ook hier heb ik dus even geen foto's van maar ik zal proberen uit te leggen wat ik heb gedaan.
Ik heb een vacuum pomp gemaakt van een koelkastcompressor. Daar moest een schakeling op komen die de onderdruk op een bepaalde waarde houd maar in de praktijk blijkt dat die gewoon continu aan moet staan dan houd die een vacuum van 0.8 bar.
De mal voor mijn eerste proefstukje is een pvc buis, daaromheen zit carbon weefsel gewikkelt (totaal ong. 600grams). Naar aanlijding van internetvoorbeelden heb ik daar gaattjesfolie gewikkeld. Daaroverheen een matje (bedekt ong. een derde rondom en over de hele lengte) om de epoxy hars goed te laten vloeien. En als laatste het folie voor het vacuum.
Eerst een hoop problemen met lekkages door slechte slangconnecties maar dat was bij pogin 2 al opgelost.
Het echte probleem was dat de hars boven de gaatjesfolie bleef en niet in het carbon kwam, zelfs onder de verdeelmat was het niet goed geinjecteerd, en de rest was droog....
Om het een beetje kort te houden: poging 2 was zonder gaatjesfolie en verdeel mat. gewoon de afzuig en injecteer slang direct op het carbon (een uiteinde afzuig, andere toevoer.) Het resultaat was de eerste 20 cm geinjecteerd en achter de rand tot waar de epoxy kwam verloor het zijn vacuum...
Volgende wil ik tog maar weer met gaatjesfolie doen meer dan een andere verdeelmat in het geheel eromheen (
http://shop.r-g.de/en/Vacuum-technology/Vacuum-technic/Vacuum-mesh.html). Maakt het uit wat voor een gaatjesfolie ik gebruik? ze hebben p1 en p3?
Maakt het verder uit of ik van boven of onder het gaatjsesfolie afzuig? Of moet ik via een slang over de gehele lengte afzuigen?
Het gaat om een buis van 1m met een 32mm doorsnee.
Ik hoop dat mensen mij hierbij wat opweg kunnen helpen.