Author Topic: welk type  (Read 2611 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline André

• Jr. Member
  • **
welk type
« on: December 11, 2009, 22:36:24 PM »
Zoals jullie begrijpen probeer ik het eea in kaart en in chronologische volgorde te brengen. Een paar maanden verder kijkend, zal het prettig zijn een romp te hebben om de eerste schreden in het MINI zeilen te zetten.
Mijn eerste planning zit op 5 jaar. Dus ik mik op 2015, maar wil wel zo snel mogelijk beginnen met het fysieke trainen en het volgen van de benodigde cursussen (ben gedeeltelijk onvoldoende geschoold).

Mijn budget voor de boot (zeilklaar) is niet groot. Als ik eenkansmakende serieboot zou willen kopen denken we snel aan de POGO 2 of de Nacira (heel mooi), maardat zijn twee stappen te ver.
Dan denk ik snel aan de POGO1, super calin lijkt me down wind veel trager. Wat ook nog binnen het bereik zou kunnen liggen is de 2win650 die in LeLystad ligt. Dan kom je dus automatisch in de proto klasse.
Nu maak ik mezelf geen illusies, maar als 50% van de uitslag beïnvloedbaar is door materiaal, dan wil ik die zo veel mogelijk be"nvloeden.
Wat is de betere keuze??

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
Re: welk type
« Reply #1 on: December 12, 2009, 22:43:49 PM »
Je denkt in een keer de serie klasse te kunen winnen tegenwoordig ? Daarvoor is het niveau weer  te veel omhoog gegaan, maak er dan een 7 tot 10 jaar plan van.

Budget is het grote probleem, daarom doen veel mensen het maar 1 keer en in een jaar of drie. Anders gaan ze failliet.

Dus als je het makkelijk bekijkt, koop een goede goedkope boot zodat je veel budget voor het racen overhoud. En ga om te finishen. Niet om te winnen.

(je zegt namelijk dat je budget niet groot is)

Offline André

• Jr. Member
  • **
« Reply #2 on: December 13, 2009, 08:26:12 AM »
Nee ik denk niet in één keer te kunnen winnen. Ik wil alleen binnen mijn mogelijkheden het beïnvloedbare maximaal beïnvloeden.
Ik ben direct met je eens dat ik niet uit kan/mag gaan van winst. Zeker niet met mijn eerste budget. Ik wil alleen voor mijn budget de beste/snelste boot kopen.
Dit budget is gebaseerd op een leerproces en geen 10 jaren plan, maar een 6 jaren plan. In dit plan zet ik een grote paal bij drie jaar. Op dat moment verwacht ik met een breder budget verder te kunnen en dus te kunnen investeren in materiaal.

Dan blijft mijn vraag waar mee te beginnen, Pogo 1 (beproefd en serie varen), Dingo (geen D2) of 2winrace (en geen serie varen, maar wel een moderne romp, dus mogelijk sneller van zichzelf)?

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #3 on: December 13, 2009, 16:56:08 PM »
Mijn persoonlijke kijk:
Een proto op snelheid brengen vraagt veel geld, en de 2 winrace heeft nooit uitgeblonken in races.

Tussen de Dingo en Pogo1.
Denk dat er weinig verschil tussen zit.
Meer tweedehands zeilen voor de Pogo1, maar ook dat droogt op omdat bijna iedereen een moderner variant vaart. Dus ga voor een goede koop.