Author Topic: Asymmetrische spi  (Read 2757 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Claass

• Newbie
  • *
Asymmetrische spi
« on: January 06, 2010, 17:56:22 PM »
Mijn pogo1 (375) heeft (nog) een ouderwetse spi-boom. Ik heb twee symmetrische spi's en één asymmetrische spi. Is een asymmetrische spi hetzelfde als een gennaker? Behalve dat de asymmetrische spi een tack heeft in plaats van twee clew's heb ik vooralsnog weinig verschillen kunnen ontdekken met de symetrische spi's.

Ik heb 'nog' een ouderwetse spi-boom, maar ik hoop deze dit voorjaar te vervangen door een BDO. Bij PogoStructures is de BDO verkrijgbaar voor een kleine € 1.300. Ik heb inmiddels begrepen dat de som van de lossen onderdelen kleiner is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor graag,
Michiel

Offline Niels70

• Newbie
  • *
Re: Asymmetrische spi
« Reply #1 on: January 07, 2010, 08:54:33 AM »
Michiel,

Ik hou me aanbevolen voor je ervaringen. Wij hebben ook een Pogo 1 (186). We varen nu met een vaste boegspriet en een gennaker, maar willen eigenijk ook het Pogo 2 systeem. Vaste boom hebben we ook maar gebruiken we eigenlijk nooit (enerzijds luiheid, anderzijds spi kapot en beyond repair, en bovendien niet mee gemeten).

Groet
Niels

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #2 on: January 07, 2010, 17:11:09 PM »
Het is een kwestie van grenzen:

The lines between gennaker and asymmetric spinnaker are blurry; they are both high camber downwind sails. A difference is the amount of camber, which dictates the points of sail. A gennaker is optimal for a beam reach, while an asymmetric spinnaker is optimal for a broad reach or run.

Offline André

• Jr. Member
  • **
« Reply #3 on: January 07, 2010, 21:21:30 PM »
Volgens mij is jouw talenknobbel te groot Leo :-)

In Nederlands-Engels....je bedoelt een reacher (vlakker gesneden gennaker) en een runner (boller gennaker / asym. spi)?

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #4 on: January 09, 2010, 13:00:10 PM »
Nee hoor, zeilmakers hebben hun eigen lingo. En dan ieder merk probeert weer eigen woorden te vinden.
Heb in USA/Caribbean  gezeild voor jaren, daar hebben ze weer eigen LIngo, toen in Spanje /Med etc etc.
Oftewel, vergeet namen, kijk op welke koers ze het doen , LOL....

Maar in minis, hoe sneller de koers hoe vlakker en minis houden van grotere hoeken downwind. Behalve in licht weer. Dus jouw lingo klopt aardig...

Offline André

• Jr. Member
  • **
« Reply #5 on: January 09, 2010, 16:10:34 PM »
Okee, dus zolang je groene ballen vist gaat het goed  LOL