Author Topic: Buitenboordmotor voor Mini  (Read 3515 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Ministe

• Newbie
  • *
Buitenboordmotor voor Mini
« on: September 13, 2010, 11:11:31 AM »
Ik probeer de Pogo deze week in het water te krijgen, maar moet nog een buitenboordmotor kopen. Een kennis van me met een J24 heeft een Tohatsu 6 pk gekocht. Maar de Pogo's/Mini's die ik tot nu toe heb gezien, is 4 pk en soms 5 pk het maximum. Ik neem aan dat als je een zeehaven binnenloopt in wat moeilijkere weersomstandigheden een wat sterkere motor welkom en ondersteunend kan zijn. Kiezen veel Mini zeilers voor 4 pk omdat het in gewicht scheelt oid.? Het lijkt zo weinig krachtig! Ik vraag het ook vanwege de kosten, bijvoorbeeld: een Yamaha 4 pk is rond de 1100 euro en de Tohatsu 6 pk rond de 1600 euro.

Ik ben benieuwd naar jullie visie. Waarvoor dank!

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
Re: Buitenboordmotor voor Mini
« Reply #1 on: September 13, 2010, 15:09:43 PM »
99,9 % van de gevallen na een wedstrijd moet je toch zeilend afmeren.
Dus die techniek kan je beter zo vroeg mogelijk oefenen. Vandaar ook de kleine motoren.
IN de havens is het water meestal toch rustig en kan je wel een plekje vinden om af te meren, je zooi op te ruimen en op de pruttel naar de box. Je komt meestal alleen op GZ of alleen fok naar binnen.
Het zijn in dit geval net een open kielboot van 6 meter.

Dus klein is fijn, ik deed het meestal met 2,5 pk. 4pk is al een hele luxe.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #2 on: September 14, 2010, 08:01:11 AM »
Ik heb sinds een week ook met mijn boot gevaren en daar hangt een 5 pk achter. Gekocht als 4 pk maar na het eruithalen van een stukje staal is het 5 geworden. Vermogen genoeg voor mijn gevoel maar als ik van de boot af stap komt die niet diep genoeg en heb ik geen koelwater meer, ook als ik achter zit maar er iemand met een touwtje op de boeg staan hapt die voornamelijk lucht... Maar die van mij hangt ook aan een vaste steun die dus niet verder naar beneden kan.

Offline Ministe

• Newbie
  • *
« Reply #3 on: September 14, 2010, 10:44:17 AM »
Argument voor iets krachtiger motor zou kunnen zijn dat 6 pk. nog wel iets doet tegen wind en golven en 4 pk. niet, dit volgens mijn kennis met de J24 die van 4 naar 6pk. is overgestapt. Snelheid boot scheelt in gewone omstandigheden niet veel. Ik denk nog niet zozeer vanuit de wedstrijdgedachte, maar meer van mij incidenteel verplaatsen richting IJsselmeer of zee in vakantieperioden, vanaf waar ik dan ook kom te liggen. (Overigens zal dit wel het IJsselmeer / Lelystad worden van de zomer, vanwege wachtlijsten elders).

Offline roguehippo

• Newbie
  • *
« Reply #4 on: September 15, 2010, 11:36:52 AM »
je moet hem makkelijk kunnen tillen...ik heb een 6pk 4 stroke suzuki,weegt rond 25 kilo. loopt lekker zuinig bij het laagste toerental. maar ik heb al een paar keer gehad met stroom tegen en geen wind en beroepsvaart rondom dat ik dacht mmmmm was ie maar wat groter.

Offline NicoG

• Administrator
  • Hero Member
    • minitransat650.com
« Reply #5 on: September 16, 2010, 14:10:51 PM »
Gooi er dan een inboard in, een mini is een zeilmachine, zelfs in licht weer. Het is geen klomp als de J24.
(En ja, met j24 gezeild. een min heeft bijna 2x de zeiloppervlakte) en met golven wipt de motor er toch uit, zoals florian zei. Tip florian, gooi je bulb in de richting van de schroef... ziet er gek uit, maar geeft weer een paar cm speling.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #6 on: September 16, 2010, 18:48:52 PM »
Daar zat ik ook al aan te denken, maar mijn kiel zat dit reisje nog gefixeerd :p. Als de waterballast erin zit zou ik achter ook wat kunnen verzwaren (als het achter in komt, ben ik nog niet uit..)
Hij zit in ieder geval voornamelijk ik de weg en tot een dag voor de tewaterlating was ik er nog steeds niet over uit waar die moest komen, want bij een wedstrijd moet al die rommel er wel af kunnen natuurlijk. Maar soms ben ik ook heel blij met dat ding moet ik eerlijk toegeven...
Zonder wind vaar ik trouwens ruim rompsnelheid met dat ding, planeren onder motor lijkt mij niet nodig.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #7 on: October 05, 2010, 11:59:57 AM »
De bulb in de goede hoek zetten help erg goed. Nu kan er ook iemand op het voordek staan zonder problemen :)

Offline Zeezeiler

• Newbie
  • *
    • Blue Water Sailing & Racing
« Reply #8 on: December 01, 2010, 11:03:55 AM »
Ik heb sinds een week ook met mijn boot gevaren en daar hangt een 5 pk achter. Gekocht als 4 pk maar na het eruithalen van een stukje staal is het 5 geworden. Vermogen genoeg voor mijn gevoel maar als ik van de boot af stap komt die niet diep genoeg en heb ik geen koelwater meer, ook als ik achter zit maar er iemand met een touwtje op de boeg staan hapt die voornamelijk lucht... Maar die van mij hangt ook aan een vaste steun die dus niet verder naar beneden kan.

Heb je een langstaart of een extra lang staart Florian?
* It ain't over till it's over *

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #9 on: December 01, 2010, 16:39:05 PM »
Gefeliciteerd met je aankoop!
Ze hebben mij dat ding aangesmeerd als langstaart. achteraf zit ik altijd te twijfelen. Ik zou het een keer na moeten meten maar ik weet ook niet wat de maten precies zijn. Het werkt in ieder geval, als jij ook in lelystad komt te liggen kun je wel even kijken.

Offline Zeezeiler

• Newbie
  • *
« Reply #10 on: December 01, 2010, 16:56:05 PM »
Dank je wel Florian :)  Heb er zin in!  En ja: ik kom ook in Lelystad liggen, naast Coen Pen als ik het goed heb begrepen :) Da's wel zo leuk want Coen is toch wel van invloed geweest op deze ontwikkeling...

Het verschil is: gewone staart = spiegelhoogte 38,1 cm en bij een langstaart is dat 50,8 cm (bevestigingshoogte van de motor tov het water oppervlak) (sommige merken hebben ook nog een extra langstaart overigens, maar dat is in de kleine motoren niet veel meer aanwezig; sommige 2takt 8 cm's zijn er bijvoorbeeld wel). Vanwege wat reserve vermogen icm waddenzee/pittige stroming zou ik de voorkeur geven aan 8 of 9,9PK  Op het IJsselmeer en de Friese meren zou een 5 of 6 het goed genoeg moeten kunnen doen. Verschil in gewicht tussen de 5 of 6 PK en de 8 PK motoren is ongveeer 10 kilo (ook ivm 2 versus 1 cylinder), met de 9,9 al weer 14 a 15 kilo.

Offline Florian

• Jr. Member
  • **
    • www.ned324.nl
« Reply #11 on: December 02, 2010, 07:43:57 AM »
Leuk dat je er bij komt, dan hebben we 6 mini's op een rij. En ik heb weer wat bijgeleerd over lang en kortstaart :p. Als ik weer in lelystad ben zal ik eens meten wat het is bij mij. Wat pk's betref, dat is denk ik persoonlijk. Ik vind mijn 5pk eigenlijk al wel wat zwaar aan mijn spiegel, maar ik had hem al voor mijn boot dus heb ik hem er maar op gezet.

Offline Zeezeiler

• Newbie
  • *
« Reply #12 on: December 02, 2010, 10:21:22 AM »
Merci :)  Net even je website over de Mini bekeken: mooie foto's!  Fraai stukje lakwerk ook :)  Als ik het goed zie lijkt het een kortstaart te zijn omdat net boven de waterlijn de verbreding al plaatsvind.