Unofficial Mini Forum

Mini Forums => Nederlands - Dutch => Topic started by: Florian on December 10, 2009, 18:11:10 PM

Title: 324
Post by: Florian on December 10, 2009, 18:11:10 PM
Hoi allemaal,

Sinds dit weekend heb ik een scheepje om af te bouwen en ik zal hier een beetje mijn voortgang proberen te posten.
Dit weekend heb ik 'm naar nederland gereden samen met mijn broer en mijn moeder. Zelf heb ik namelijk alleen mijn motorrijbewijs en dan kom je niet ver met zo'n boot. Onze auto was misschien ook wat aan de kleine kant maar goed, hij moest tog hierheen en het is zonder problemen gelukt. 1050 km heen duurde 14 uur en terug iets van 17 uur over gedaan, maar met alleen onderweg wat in de auto slapen en in frankrijk een paar uur sleutelen om de boot op de huurtrailer te zetten waren we de terugweg ook wat vermoeid.

Ik heb ook wat foto's dus ik zal proberen of ik er wat kan posten.

(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1260463563130/mini/foto-s/infrankrijk.JPG?height=300&width=400)

De boot op de trailer in Frankrijk.

(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1260463571121/mini/foto-s/netbinnen.JPG?height=266&width=400)

Hier staat die binnen op de jachtwerf.

(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1260463599031/mini/foto-s/schuren.jpg?height=300&width=400)

En hier is die omgedraait (dinsdag) en ben ik ook maar begonnen met schuren.
Title: Re: 324
Post by: André on December 10, 2009, 20:58:28 PM
Stevig project Florian! Succes en ik ben nieuwsgierig naar jouw voortgang.
Title: Re: 324
Post by: Florian on December 10, 2009, 22:22:11 PM
Eerst wilde ik alle lagen tot het plamuur schuren en dan alles weer opbouwen. Maar aangezien er tussen de lagen is geschuurd heb ik besloten alleen de toplaag eraf te schuren, het plamuur eraf schuren om daarna weer te gaan plamuren lijkt me een beetje zinloos :).
Nog ff een foto van de voortgang:

(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1260479151924/mini/foto-s/meerschuren.jpg?height=300&width=400)

Ik heb trouwens nog een vraagje, voor in de romp zitten 2 gaten die vrijwel zeker bedoeld zijn voor een diepte en en log. Kan die diepte niet door de romp? Het moet normaal gesproken ook binnen in de romp kunnen of kan het singnaal niet goed door een carbon sandwich? En voor de log bestaan tog wel andere dingen dan zo'n peddeltje? Of heeft iedereen dat nog gewoon door de romp heen steken?
Title: Re: 324
Post by: NicoG on December 10, 2009, 22:30:36 PM
Signaal gaat niet door carbon (ook je epirb binnen aanzetten heeft weinig zin).
Sensor zonder wieltjes zijn er, kijk maar eens op Airmar website, NKE heeft een nieuwe dure maar schijnt zeer goed te werken...

Maar er zijn er zat die met wieltjes varen, zeker degene die voor de ervaring gaan en niet voor de overwinning. Wieltjes zijn betrouwbaarder is mijn mening.

En blijf maar vragen stellen, je zal er zat hebben :....
Title: Re: 324
Post by: Florian on December 10, 2009, 23:00:26 PM
Vragen zat inderdaad, maar het ontwerp moet ik nog nagestuurd krijgen en dan wordt er hopelijk wat meer duidelijk en komen er vast ook meer vragen. Tog nog een vraagje over het dekbeslag: Kan ik alles mongteren waar ik wil of moet dat op punten waar het verstevigd is? Ik heb het idee dat er bij de lieren een andere kern in zit bijvoorbeeld en ik kan me voorstellen dat als ik een lier ergens anders neerzet dat ik het schuum fijnknijp...
In hoeverre moet ik daar rekening mee houden?

En hoe zwaar moet het beslag trouwens zijn? hoeveel kracht komt er bijvoorbeeld op de achterstagen en vallen? Hoe zware lieren moet ik hebben (Zijn de 16 goed genoeg of liever 32)? Ik heb namelijk een hoop beslag van mijn vorige boot en als ik daar een hoop van kan gebruiken scheelt dat wel redelijk.
Title: Re: 324
Post by: Florian on December 16, 2009, 15:00:52 PM
De boot is geschuurd. Helaas is het een beetje te koud om te plamuren en schilderen... Nog maar even geduld dus.
Morgen moet ik ook weer werken, met oud en nieuw een weekje vrij maar dat zal ook niet zo heel productief zijn. Dan weer werken en half januari weer echt verder. Hopen dat het dan weer wat warmer is.

Groeten Florian
Title: Re: 324
Post by: André on December 16, 2009, 15:57:17 PM
Hi Florian,

Je schiet dus aardig op metde romp. Heb je al een idee over het dekplan?
Mag je niet een deel van de loods verwarmen?

Groeten,
André
Title: Re: 324
Post by: Florian on December 16, 2009, 16:08:29 PM
Een deel van de loods verwarmen mag wel, mar dat kost me veel energie. Eers maar kijken wat voor een weer het dan is, als het echt koud blijft ga ik dat wel doen. Ik ben aan een dek plan aan het werken, ik heb een goed idee wat ik wil maar ik weet niet zeker of het allemaal kan zoals ik dat wil :p.
Eigenlijk wil ik een keer met iemand mee varen om het te ervaren, vaak wordt er dan een hoop duidelijk.
Title: Re: 324
Post by: Florian on December 16, 2009, 16:50:02 PM
Ik zit een beetje te denken hoe ik bepaalde dingen aan ga pakken en een paar dingen kom ik niet helemaal uit.
De ingang bijvoorbeeld?
(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1260977971853/mini/foto-s/ingang.JPG?height=266&width=400)
Hoe sluit ik dit af? Door de vorm is iets zijwaards scharnierends lastig omdat je met het onderste veel smallere stuk in de knoei komt. en naar boven of naar beneden zit gewoon grandioos in de weg... En het is al zo'n makkelijk ingang. Het beste waar ik op dit moment op kan komen is 2 losse stukken die je helemaal weghaald, maar dat lijkt mij ook niet ideaal...

En de roeren. ik heb 2 vast roeren en wil graag opklaproeren. Iemand enig idee hoe dat meestal wordt gedaan? Ik heb balansroeren die met 2 gaten waar pinnen doorheen gaan tegen de romp aan zitten. Doordat het balansroeren zijn kan ik ze niet gewoon in een kast omhoog schuiven dus het moet klappen. Nu heb ik ze op fotos helemaal omhoog zien staan of recht naar achteren, omhoog lijkt me minder gevoelig voor schade.
Alle suggesties zijn welkom.

Groeten Florian
Title: Re: 324
Post by: NicoG on December 16, 2009, 19:15:35 PM
Ingang, check de regels, want je moet nu een minimum hoogte hebben en zo te zien is dit nog voor die regel ontworpen. Luik uit tweedelen, met de bovenste met schanieren aan de onderste.
Je moet van binnen en buiten hem kunnen openen. Kijk bij een luiken maker (lewmar etc) of je de hendel systeem los kan bestellen.

Roer: helemaal omhoog als het kan hetis een soort carbon cassete.
Bekijk maar fotos en je ziet hoe het werkt, BYM news heeft een photo gallery met vele mini fotos die ik en Pablo hebben genomen.

Deckplan, ga meer eens bij Lucas zijn boot in Lelystad kijken :)
Title: Re: 324
Post by: Florian on December 17, 2009, 14:24:09 PM
Dank je, ik heb een hoop afbeeldingen gekopieerd en daar kan ik wel wat mee. Het systeem van de 198 bevalt me eigenlijk wel. ik denk dat dat het beste is, met een zonnepaneel kan ik mijn roeren waarschijnlijk niet meer helemaal omhoog klappen (ben achter relatief smal). En voor naar achter steken ziet dit er het stevigst uit en maakt niet hele grote uitslagen doordat het roer om dezelfde as blijft draaien.
In de regels kan ik trouwens niets vinden over ingang voormaat, het zijn wel de voorlopige voor 2010. Dus nog maar even goed kijken als de definitieve uit is.
Wat het dek betreft. ik heb wat naar de open 650's zitten kijken, en niemand heeft lieren op die dingen zitten.? Ook spi's van 65m2 (k650) gaan direct in de hand.? Lijkt mij dat dat een beetje zwaar is, maar als het geen probleem is laat ik de lieren liever weg en zet ik wat extra blokjes voor de vallen en genua neer.
Title: Re: 324
Post by: NicoG on December 17, 2009, 19:30:35 PM
HI,

zag nu pas je lier vraag, 16 is genoeg,
krachten op beslag zoals runners, je bootgewicht x 1,5 is een norm.
Monteren vaak op harder schuim, of ruimer boren, epoxy vullen, kleinere gaten boren. En aan de onderkant een versterking van koolstof etc.

Ingang maten, er is iets in de bouw regels over brug deck hoogte.

Lieren, natuurlijk, minimaal drie, twee schootlieren en 1 val.
ijsen spi gaat uit de hand, maar je houd hem op de lier in zwaar weer, de clutch is niet krachtig genoeg.
Title: Re: 324
Post by: Florian on December 17, 2009, 19:54:56 PM
clutch is niet krachtig genoeg? De lewmar heeft een swl van 1200 kg... Dat is wel erg veel als dat niet houd. Dat groter boren en plamuren heb ik al sporen van gezien, ik vroeg me al af waarvoor het was. Zo leer je nog eens wat :)
Title: Re: 324
Post by: NicoG on December 17, 2009, 20:25:38 PM
Het houden op de lier is tegen creep in je high tech line. Zo gaat je val langer mee.
Title: Re: 324
Post by: Halmar on December 23, 2009, 14:27:23 PM
Voor de drie liertjes, gebruik je self tailing liertjes of juist niet. Kan me voorstellen dat het in sommige opzichten makelijk is, in andere kan het toch ook weer in de weg zitten.

Groeten Halmar (Broer van Florian, en denk graag even mee)
Title: Re: 324
Post by: lucas.schroder on December 23, 2009, 16:57:48 PM
Hoi Florian en Halmar,

Een tip: kijk goed naar de huidige mini´s. In Frankrijk hebben ze al ruim 20 jaar nagedacht over hoe je zo´n boot inricht. Beter goed gejat dan slecht bedacht. Dat scheelt je een hoop ellende.

Lucas
Title: Re: 324
Post by: NicoG on December 23, 2009, 19:06:37 PM
Naturlijk selftailing, bedenk stormnacht en jij wilt met een hand de tail houden en met de nadere draaien ?
Terwijl je eigenlijk beide nodig hebt om op de boot te blijven?
Title: Re: 324
Post by: Halmar on December 24, 2009, 01:14:28 AM
Goed punt! En het betere ideeen jatwerk zal hier zeker ook wel opgaan.

Groeten Halmar
Title: Re: 324
Post by: Pim on December 24, 2009, 11:55:07 AM
Op de site van Pogo Structures staat de spec van de Pogo 2 (de prijslijst). Hierop staan 3 Harken ST16 gespecificeerd. 1 voor de vallen en twee schootlieren. Op 589 (Dutch Drive / Flying Dutchman) stonden Lewmar liertjes van vergelijkbare maat. Die voldeden goed.

Groeten, Pim.
Title: Re: 324
Post by: Florian on December 30, 2009, 21:06:26 PM
Hoi,

Ben weer even thuis en dus natuurlijk ook weer wat gedaan. Door de lage tempereatuur kan ik helaas niet plamuren schilderen en al die dingen die ik nu moet doen... Daarom ben ik maar met een tent begonnen om het om mijn boot heen te kunnen verwarmen.
Nu is die af en met mijn 2kw kacheltje haal ik helaas bijzonder wijnig uit...

(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1262202336968/mini/foto-s/Foto%27s-0002.jpg?height=300&width=400)
(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1262202341837/mini/foto-s/Foto%27s-0003.jpg?height=300&width=400)

Ik was al bang dat het folie niet genoeg zou isoleren en eigenlijk alleen de lucht vasthoud. en het circuleerd dan ook nog dus dan koelt het weer veel te goed af. Eers had ik een dubbele laag folie in gedachten maar omdat ik er niet echt spanning op kan zetten ben ik bang dat het tegen elkaar aan gaat hangen (binnenste laag wordt bol geblazen) en dan heb ik alsnog maar een laag... Echt isoleren wordt tog een beetje duur en dat is ook niet de bedoeling.
Waarschijnlijk kan ik wel een krachtstroom kachel lenen dus dat ga ik morgen maar eens proberen, andere suggesties zijn natuurlijk welkom.

Florian
Title: Re: 324
Post by: Florian on December 30, 2009, 21:20:28 PM
Ben trouwens weer wat vergeten te vragen... Volgens mij moet het wel goed zijn maar als dat niet zo is ben ik redelijk de pineut om het maar subtiel te zeggen.
Oke, het gaat om de dek chamber, volgens de regels moet die minimaal 5 procent zijn. dat komt over een breedte van 2.5 m neer op 12.5 cm.
Voor de kajuit is mijn boot ongeveer 2.5 meter breed, en toen ik steunen was aan het maken om de boot op de kop te zetten meette ik een hoogteverschil aan de dekrand t.o.v. het midden van maximaal 6cm... Dit is allemaal niet zo nouwkeurig maar 6cm was het meest optimistische wat ik kon meten... Dat is gewoon veel te wijnig.
Nu heb ik al een bootnummer maar ik weet niet of die al gemeten is. Er vaart trouwens ook een zusterschip rond die dan het zelfde probleem zou moeten hebben. Bovendien is dit professioneel ontworpen en gebouwd en dit zou wel een heel erg groten blunder zijn als je het mij vraagt.
Ik hoop dus dat ik het op de een of andere manier gewoon niet begrijp, zou iemand mij kunnen vertellen wat ik verkeerd doe? Of hoe het precies in elkaar zit? want als ik gelijk heb kan ik mijn dek er net zo goed direct afzagen...
Title: Re: 324
Post by: NicoG on December 30, 2009, 23:42:04 PM
Je kan je dek virtueel doortrekken in je kajuit en daar meten. en zoals je zegt, zusje vaart rond en is gemeten. Dus vergeet dit detail maar.
Title: Re: 324
Post by: Florian on December 30, 2009, 23:47:47 PM
Dat vergeten doe ik graag :)
Title: Re: 324
Post by: unspoken on January 01, 2010, 20:22:44 PM
Florian,

De 5% regel voor helling van het dek (proto's) slaat uiteraard op de helft van de beschouwde breedte, zoniet zou het dek niet symmetrisch afwateren.
Zodoende heb je in jouw boot slechts een hoogteverschil van 250:2= 125cm x 5% = 62.5 mm. nodig.

Naar alle waarschijnlijkheid dus geen item om je zorgen over te maken.

Steven
Title: Re: 324
Post by: Florian on January 02, 2010, 08:41:51 AM
Hoi, ik hoop dat je gelijk hebt.
In de regels staat een tekening erbij met een horizintale lijn vanaf het midden en dan bij het verschil tot het dek aan de rand staat: beam x 0.05.
Dan lees ik de voledige breedte van de boot op dat punt...
Maar goed, waarschijnlijk heb jij gelijk want de bouwers en ontwerper zullen daar wel over na hebben gedacht :)
Bedank voor de uitleg in ieder geval.
Title: Re: 324
Post by: NicoG on January 04, 2010, 20:43:12 PM

Op mijn site de nu zeer verouderde regels:

* Deck camber : the minimum positive rise measured in any part of the deck must be equal to :Rise (in metres) = beam (in metres) x 0.05"Rule of Pythagorean comes handy"

Met een tekeningetje die DAN de helft  van de breedte aangeeft.
http://www.minitransat650.com/assets/images/boxrule_waterballast.gif

Het is ook logisch, anders zou je een kant nul kunnen geven en de andre kant 10.

Vandaar ook dat ik je even niet kon volgen. Maar echt duidelijk is het niet in de regels in het engels.
De FRanse versie heeft het over :Bouge de pont : minimum 5 % de la largeur au livet de la section
considérée, voir figure 3.
Iets van de minimum 5% van de gekozen sectie. Nergens iets over de breedte.
Waarschijnlijk had de vertaler moeite met :livet de la section consideree....

Of in het kort, vergeet de kwestie :)

Title: Re: 324
Post by: Florian on January 18, 2010, 19:45:02 PM
Hoi,

Ik ben weer terug en probeer ook maar wat te doen. Vandaag een stukje geplamuurd, ik ben maar beetje voor beetje bezig en het stuk wat ik doe verwarm ik met bouwlampen tot het een beetje droog is en dan een electrische deken eroverheen.
Maar goed, ik heb ook de boot gewogen en daar verbaasde ik mij een beetje over.
Eerst heb ik de boot op 4 stoelen gezet, 2 achter en 2 voor. dan voor 2 personen weegschalen ertussen gezet (eerst met 1 geprobeerd maar daar was de boot te zwaar voor...) Daarna de weegschalen achter eronder gezet.
Voor heb ik totaal 160kg gewogen en achter 167kg. Totaal dus 327 kg...
Als ik alles moest geloven over hoe ligt rompen wel niet gebouwd kunnen worden dan verbaasd dit mij een beetje, ik had rond de 200 verwacht.
Misschien was dat ook wat optimistisch maar toch. Ik was uitgegaan van dat rompen voor 140kg gebouwd kunnen worden van carbon, die van mij is wat ouder en geen nomex dus heb ik dat op iets van 170 gegokt, en dan wat plamuur en verf.
Duidelijk zit ik er met die hele grove schatting ver naast.

Voor het bouwen en alles maakt het niet uit, ik ga niets anders doen om die reden maar ik ben wel een beetje nieuwschierig hoe het komt, zijn al die getallen van 140 kg enzo gewoon onzin of is die van mij gewoon zwaar?
Title: Re: 324
Post by: Florian on January 19, 2010, 21:55:37 PM
Even een vraagje over de roeren. Als ik de roeren op een carbon stuk staaf monteer, hoe sterk/dik moet die ongeveer zijn? Ik wil dat natuurlijk zelf maken maar ik heb eigenlijk geen idee hoe sterk dat precies moet zijn. Zelf zat ik te denken aan een holle staaf met een buitendiameter van 40 en binnen 38. en dan een een wat dunner staafje (iets van 30mm) opzij om er een driekhoek frame te maken.
Het is een beetje een vage uitleg maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel :) Het gaat om een vergelijkbaar opklasysteem als de 198.
Title: Re: 324
Post by: NicoG on January 20, 2010, 17:52:33 PM
Gewicht van romp kan 85 kilo zijn, en dek iets meer, en dan de structure etc, 140 kg minis bestaan niet :)

Roertjes, geen idee, trail and error :)
Title: Re: 324
Post by: Florian on March 15, 2010, 22:35:39 PM
Eindelijk een beetje normale temperaturen :)
Ik ben weer aan de slag, afgelopen dagen wat geplamuurd. En vandaag de romp in de primer gezet, helaas had ik niet genoeg dus morgen nog een stukje doen. Zal morgen ook proberen wat foto's te maken.
Title: Re: 324
Post by: Florian on March 24, 2010, 22:37:20 PM
Deze week mijn fototoestel niet kunnen vinden dus foto's blijven even uit. Tot nu toe is het tog niet zo spannen, de romp is gewoon helemaal wit en ik ben weer aan het schuren :).
Afgelopen dagen heb ik wat met vacuum injecteren geexperimenteerd en dat ging eigenlijk niet volgens plan.
Ook hier heb ik dus even geen foto's van maar ik zal proberen uit te leggen wat ik heb gedaan.

Ik heb een vacuum pomp gemaakt van een koelkastcompressor. Daar moest een schakeling op komen die de onderdruk op een bepaalde waarde houd maar in de praktijk blijkt dat die gewoon continu aan moet staan dan houd die een vacuum van 0.8 bar.

De mal voor mijn eerste proefstukje is een pvc buis, daaromheen zit carbon weefsel gewikkelt (totaal ong. 600grams). Naar aanlijding van internetvoorbeelden heb ik daar gaattjesfolie gewikkeld. Daaroverheen een matje (bedekt ong. een derde rondom en over de hele lengte) om de epoxy hars goed te laten vloeien. En als laatste het folie voor het vacuum.
Eerst een hoop problemen met lekkages door slechte slangconnecties maar dat was bij pogin 2 al opgelost.
Het echte probleem was dat de hars boven de gaatjesfolie bleef en niet in het carbon kwam, zelfs onder de verdeelmat was het niet goed geinjecteerd, en de rest was droog....
Om het een beetje kort te houden: poging 2 was zonder gaatjesfolie en verdeel mat. gewoon de afzuig en injecteer slang direct op het carbon (een uiteinde afzuig, andere toevoer.) Het resultaat was de eerste 20 cm geinjecteerd en achter de rand tot waar de epoxy kwam verloor het zijn vacuum...

Volgende wil ik tog maar weer met gaatjesfolie doen meer dan een andere verdeelmat in het geheel eromheen (http://shop.r-g.de/en/Vacuum-technology/Vacuum-technic/Vacuum-mesh.html). Maakt het uit wat voor een gaatjesfolie ik gebruik? ze hebben p1 en p3?
Maakt het verder uit of ik van boven of onder het gaatjsesfolie afzuig? Of moet ik via een slang over de gehele lengte afzuigen?
Het gaat om een buis van 1m met een 32mm doorsnee.

Ik hoop dat mensen mij hierbij wat opweg kunnen helpen.
Title: Re: 324
Post by: Zeiler on March 25, 2010, 14:00:49 PM
ik denk dat het het best is om contact op te nemen met een werf die daarin doet
Title: Re: 324
Post by: André on March 25, 2010, 19:49:15 PM
Hi Florian,

Ik kan je niet helpen, maar ik ben zeker onder de indruk van jouw technisch vermogen. Ik hoop dat het je lukt!

André
Title: Re: 324
Post by: NicoG on March 25, 2010, 22:20:11 PM
HI Florian,

niet gelijk een buis doen, doe eerst een stuk vlak, met goedkoop glas.

en voor een buis, ik heb veel ervaring met vacuum, ik doe dan nog steeds wet preg en dan cling wrap erom heen. Met vacuum krijg je vaak wrinkels, of je moet de mat zo erom heen vast lijmen (spray) dat je het gewichts voordeel weer verliest in lijm gewicht :)
Zelfs Hall Spars doen het zo, en dan een autoclaaf in.
Title: Re: 324
Post by: Florian on March 27, 2010, 17:03:17 PM
Hoi allemaal,

Zelf ben ik nog niet echt onder de indruk van mijn technisch vermogen :p. Maar ik hoop dat dat gaat veranderen. Om eerst iets plats te doen kwam later ook in mij op...
op deze schaal had ik trouwens geen problemen met wrinkels, maar ik had het doe eromheen gewikkeld en aan het uiteinde vastgetaped. Dat werkte wel aardig, maar op grotere schaal met ud erin zie ik het ook niet voor me.
Wat houd preg en dan een cling eromheen in? Een autoclaaf is denk ik ook een beetje lastig voor een amateur of zie ik dat verkeerd? Ik ga het wel afbakken trouwens maar zelf had ik in gedachten om het eerst gewoon uit te later harden en daarna een zelfgebouwde oven in.

Groeten Florian
Title: Re: 324
Post by: NicoG on March 27, 2010, 23:04:31 PM
wet preg, meet het gewicht van de mat, bepaal je verhouding die je wil, 60 40 is veel gebruikt.
maak zoveel hars aan, plus een beetje, op een plank impregneer je de mat. Wikkel om buis een, verwijder lucht met plastic ding, daarna scheurmat, daarna met huishoud folie omwikkelen.

Autoclaaf, niet nodig :) uitharden  in oven, ligt aan je hars. Voor sommige harsen is het niet eens nuttig.
Title: Re: 324
Post by: Florian on March 28, 2010, 17:00:03 PM
Ik was eerst van pan het van te voren te impregneren en dan vacuum zuigen met een bleeder mat eromheen, vergelijkbaar met wat jij bedoeld denk ik. Dat moet zeker goed te doen zijn. Al weet ik niet of het problemen opleverd met verwerkingstijd als je grotere dingen gaat doen, en dan ben ik ook altijd zo lekker aan het kliederen met die plakkerige zooi :p.
Opleggen om een buis is inderdaad een groot probleem maar voor de rest moet injecteren tog wel voordelen hebben? En dat het bij mij nog niet echt lukt ligt op dit moment denk ik aan gebrek aan ervaring.
Maar misschien tog maar achter wegen laten. Ik ben nu 2 weken op mijn werk dus dan kan ik er eens even rustig over denken.
De hars die ik heb moet 24 uitharden op kamertemperatuur en dan 15 uur op minimaal 60 graden. Dat haal ik met een bak met gloeilampen erin, dimmer ertussen en een termometer erin. Ik kan niet vinden hoe snel de hars op mag warmen, maakt dat veel uit? Ik lees over 0,2 tot 1 gr per min.

Alvast bedankt voor alle tips,
Florian
Title: Re: 324
Post by: NicoG on March 29, 2010, 17:24:27 PM
Injectie is eigenlijk dubious beter, het vraagt ervaring om winst te halen.
Dan zullen de voids kleiner zijn.
Een ervaren handlaminator komt aardig in de buurt.
Het is nu mode vanwege omissie wetgeving.
Voor grote rompen werkt het zeker makkelijker, maar die kan je ook doen met een impregneer machine. Zelfs bekende werven in Australie die Open60 bouwde deed dit nog een jaar of 2 geleden (Ecover) Injectie kan ook tot problemen leiden, zoek  maar naar Marie CHa 3 (of4) problemen bij bouw.
Persoonijk moest ik eens in een 40fter de productie mal met water afkoelen (ja de brandslang erop, voluit) omdat de temperatuur te hoog omliep in een gedeelte.Wel een leuk zwembad....

Het beste is gewoon prepreg in autoclaaf, lekker duur en onbereikbaar voor amateur.
Sprint van SP komt in de buurt.

Opwarmen, de hars die ik gebruikte, was geloof ik ook 1 graad per minuut. Gewoon aan de technische dienst vragen.

NU weet je gelijk ook de reden dan sommige one design boten gekocht worden en dan gelijk een oven in gaat om gewicht te besparen. Beetje onzinnig vanwege tijds vertraging, maar het gebeurde in bv de Farr 40 Class.


PS met schuerweefsel bedoelde ik peelply.
En zolang je er een kliederzooi van maakt ben je nog in amateur fase, zodra je clean kan werken ben je aardig op weg LOL.
Title: Re: 324
Post by: Florian on March 30, 2010, 16:59:04 PM
Ok, duidelijk verhaal. als ik thuis ben knutsel ik wel weer vrolijk verder, en ik denk dat ik het injecteren dan maar achter wege laat :p
Title: Re: 324
Post by: NicoG on March 30, 2010, 20:20:52 PM
Speel gerust verder, het is leuk :)

Oh, zeer belangrijk voor harsen, hou ze wel op temperatuur. Ze warmen zeer slecht op. En dan is het net stroop. Denk niet dat door exotherme reactie het wel los loopt, je hebt dan al de lucht in het laminaat zitten.
Voor amateur, oude koelkast met 70 watt lamp erin, minimale temp aanhouden volgens handleiding.
Title: Re: 324
Post by: Halmar on April 05, 2010, 10:38:29 AM
Ik heb ook een beetje megedaan met het kliederen. Laatst kwam ik een techniek tegen die gebruikt word om vleugels te maken voor modelvliegtuigen. Ik denk dat ze ook goed te gebruiken is voor de kielfaring, eventueel zwaarden/roeren en met wat modificatie ook een mast. De beste uitleg is in dit geval een linkje:

http://home.hccnet.nl/l.wakkerman/pos_vleugelbouw/index.htm (http://home.hccnet.nl/l.wakkerman/pos_vleugelbouw/index.htm)

Wat denken jullie?

Groet Halmar
Title: Re: 324
Post by: NicoG on April 06, 2010, 22:26:00 PM
Kan, en is veel gebruikt in de modelbouw.

Maar de spanten worden hier al met een cnc gefreesd, kan je misschien beter gelijk een mal voor je roer/zwaard/kielfaring maken :)

google ook eens de cherub class, die hadden meer over roertjes en masten in het verleden.
Title: Re: 324
Post by: Florian on April 14, 2010, 18:25:20 PM
Zo, ik ben weer even verder gegaan. Alles weer geschuurd dit weekend. Daarna afgeplakt tot waar ik de antifouling wil hebben, net een stuk boven de waterlijn. Tot nu toe alleen de grondlagen ervoor, morgen de laatste laag en die moet dan oranje zijn.
Het fototoestel is weer terug dus hier wat foto's
(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1271261864463/mini/foto-s/P4140010.JPG?height=300&width=400)
(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1271261873997/mini/foto-s/P4140008.JPG?height=300&width=400)
Title: Re: 324
Post by: Zeiler on April 14, 2010, 19:06:10 PM
ziet er goed uit!
Title: Re: 324
Post by: Florian on April 14, 2010, 22:05:06 PM
Dank je! Het is gerold omdat spuiten een daar niet mogelijk is, dus een beetje sinasappel heb ik wel maar over het algemeen is het wel glad.
Snel rollen en dan houd ik alleen een naad over in het midden omdat ik eerst de ene en dan de andere kant doe.
Title: Re: 324
Post by: Zeiler on April 14, 2010, 22:48:49 PM
ik heb een beetje ervaring met zonnebootjes, we hebben een keer gevaren met een boot die wel glad was en een keer met een boot die niet glad was, het scheelde heel veel(in de sprint), het loont erg de moeite om daar even flink tijd in te steken!
Title: Re: 324
Post by: Florian on April 15, 2010, 12:36:09 PM
Ok, bedankt. Ik zal als ik echt aan de wedstrijden ga beginnen de laatste laag nog eens goed gladschuren en polijsten. Tot korrel 800 voor een mini heb ik begrepen.
Ik moet zeggen dat op dit moment mijn prioriteit varen is en in de hal moet ik binnenkort ook verplaatst worden omdat mijn achterbuurman weg moet. Dus eerst zal ik tog zo het water in gaan.
Hier wat foto's van de boot in de laatste laag, vanavond moet de tape eraf en dat is nog wel een beetje spannend. Ik laat wel weten hoe het gegaan is.

(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1271327216912/mini/foto-s/P4150009.JPG?height=300&width=400)

(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1271327206015/mini/foto-s/P4150005.JPG?height=300&width=400)
Title: Re: 324
Post by: Florian on April 15, 2010, 21:23:22 PM
Ik heb de tape er nu ook af gehaald.
zo is het nu, nog even afwachten hoe het er in het water uit gaat zien...
(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1271359208308/mini/foto-s/P4150021.JPG?height=300&width=400)
Title: Re: 324
Post by: Florian on May 13, 2010, 22:02:51 PM
Zo, 3 weken terug vlak voor dat ik naar mijn werk ging hebben we de boot omgedraaid. Het was toen een beetje druk dus de foto's zijn er nu pas.

(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1273780511542/mini/foto-s/P4210014.JPG?height=300&width=400)

(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1273780517143/mini/foto-s/P4210016.JPG?height=300&width=400)

(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1273780547317/mini/foto-s/P4210031.JPG?height=300&width=400)
Title: Re: 324
Post by: Florian on June 07, 2010, 21:32:00 PM
Het gaat rustig verder met de boot, helaas niet echt zichtbare voortgang dus er valt niet veel te posten.
Momenteel ben ik het dek in de primer aan het zetten en hoop deze weken de gehele boot in de kleur te krijgen.
Verder ben ik met wat kleine dingen met epoxy en carbon aan het spelen geweest. Het gaat absoluut beter dus ik heb er wel vertrouwen in om aan de kielvin te beginnen, alleen de kiel moet in een keer 5mm worden opgelegd met 200 grams mat dus dat wordt wel even interessant. Goed voorberijden dus.
Ik heb nog wel een paar vragen:
-maakt de luchtvochtigheid uit voor werken met epoxy?
-Ik wil graag een pogo2 mast gebruiken voor mijn boot. Nu heeft de pogo2 de verstaging allemaal naar de binnenkant van het ganboord lopen met 2 zalingen. Het ontwerp van mijn boot heeft ook 2 zalingen maar de bovenste over de gehele breedte en dan de verstaging van de onderste zaling naar de binnenzijde gangboord (beetje te begrijpen?). Kan ik de zalingen van een pogo makkelijk aanpassen of kan ik beter mijn boot aanpassen? Persoonlijk pas ik liever de mast aan maar ik heb hier eigenlijk geen ervaring mee.
-Het volgende betreft de ingang, hier even de gehele text uit de regels gekopieerd:

J-8 - HULL AND DECK OPENINGS
J-8-a Every hull openings (for ballast intake, outflow, etc..) must be equipped with appropriately sized softwood
plugs fixed nearby. The plugs for the speed log and depth sounder must be attached nearby their thruhull.
J-8-b Daggerboard and/or keel boxes communicating with the inside of the boat shall have a resistant cover
perfectly waterproof in all points.
         The hatch boards for the companionway and deck openings must be watertight.
J-8-c
                                                          21
J-8-c-1        They must be fixed to the boat by hinges (fixed or on groove) with a system which cannot be freed
without tool.
J-8-c-2        The hatch boards for companionway must be equipped with a locking system that can be operated
from both inside and outside of the boat, acting on the same locking system.
J-8-c-3        The porthole or open hatch boards with an area higher than 0,071 m2 must open so that the mobile
part moves towards the outside at the time of opening.
J-8-c-4        There must be a minimum fix coaming of 125 mm to the companionway.

Deze laatste regel, houd dit in dat het luik pas 125mm boven de kuip mag beginnen? Ik weet namelijk niet precies wat ik hier (anders) van moet maken.

Ik hoop dat er mensen zijn met suggesties,
Groeten Florian
Title: Re: 324
Post by: NicoG on June 07, 2010, 23:56:38 PM
Yep, 125mm is the rule. Komt nadat wat minis totaal volgelopen waren en niet leeg te pompen waren.

IN het begin werd het opgelost door een een klein stuk vna je luik af te zagen en die semi fixed te monteren. Voor races zette je het echt vast.
Title: Re: 324
Post by: Florian on June 08, 2010, 09:22:11 AM
Das opzig een beetje jammer, ik heb namelijk een stukje van 10cm. Daar hoopte ik natuurlijk zonder verbouwen mee weg te komen :p
Title: Re: 324
Post by: Zeiler on June 08, 2010, 15:56:23 PM
ik zou dat luik daarvoor niet gaan aanpassen, ik zou er een stukje hout/polyester vlak achter lijmen, van ongeveer 3 CM hoog, misschien iets zwaarder maar het luik behoudt zijn originelen vorm en kan dus niet door spelling gaan lekken.
Title: Re: 324
Post by: NicoG on June 08, 2010, 22:34:08 PM
en maak er gelijk iets als een zitting opklapbaar, inschuifbaar bij... goede plek om te zitten :)
Vele hebben een gespleten reet van op een dun randje te zitten met benen binnen...
Title: Re: 324
Post by: Zeiler on June 08, 2010, 22:46:00 PM
en maak er gelijk iets als een zitting opklapbaar, inschuifbaar bij... goede plek om te zitten :)
Vele hebben een gespleten reet van op een dun randje te zitten met benen binnen...

lijkt mij niet echt lekker zitten
Title: Re: 324
Post by: NicoG on June 08, 2010, 22:53:25 PM
denk dat je het niet begrijpt :), het zit niet lekker, dus maak het gelijk comfortabel, maar wel weghaalbaar....
Title: Re: 324
Post by: Florian on June 09, 2010, 06:39:24 AM
Ik heb alleen een opening in mijn boot en een luik heb ik nog niet dus aanpassen is wat dat betreft geen probleem. Een zit plek is inderdaad een goed idee, daar zat ik in mijn kolibri ook vaak :)
Title: Re: 324
Post by: Florian on June 11, 2010, 19:58:51 PM
Deze week even flink gewerkt, bijna alles staan in de verf. De kajuit en voetlijst moeten nog een keer omdat het niet dekt. Verder moet de naam en het nummer er nog op. Hier in ieder de foto's  van hoe het nu is.

(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1276276550454/mini/lakken-1/P6110034.JPG?height=300&width=400)

(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1276276539694/mini/lakken-1/P6110037.JPG?height=300&width=400)

(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1276276529249/mini/lakken-1/P6110044.JPG?height=300&width=400)
Title: Re: 324
Post by: Halmar on June 11, 2010, 20:10:08 PM
Heb een paar uurtjes geholpen met schilderen, in het echt ziet hij er nog veel beter uit als op de foto's! Echt heel mooi geworden.

Groet Halmar
Title: Re: 324
Post by: NicoG on June 13, 2010, 19:18:00 PM
Waar staat hij eigenlijk ? en wat wordt de thuishaven ?
En succes...
Title: Re: 324
Post by: Florian on June 14, 2010, 08:18:32 AM
De boot staan nu in zutphen, op de jachtwerf de marshaven. Als die vaarklaar is wil ik naar medemblik om de boot te tuigen.
Dat zou nog wel eens sneller kunnen gebeuren dan dat ik zou willen aangezien de werf ermee stopt en ik (en de rest) daar voor 1 augustus weg moeten zijn. Met mijn ingplande vakanties (handig komt het niet uit maar dat komt het nooit bij mij) heb ik nog iets meer dan 2 weken dat ik aanwezig ben voor die tijd.... Maar dan heb ik wel een stok achter de deur :p
Title: Re: 324
Post by: Florian on June 16, 2010, 23:11:54 PM
Afgelopen dagen een poging gedaan een kiel te maken  van carbon. Hier in het kort hoe het is gegaan. Het plan was een balk maken van ud carbon en daar dan een profiel omheen maken.
(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1276721303014/mini/kiel/P6140001.JPG?height=300&width=400)
Hier de lagen voor de kiel. totaal waren het 32 lagen carbon. Met een cad programma heb ik berekend hoe sterk het zou moeten zijn en heb een marge van 20 genomen, zo heel nouwkeurig was het niet maar het moest dan in ieder geval 10x de stastische belasting kunnen hebben dacht ik zo.

(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1276721308115/mini/kiel/P6140006.JPG?height=300&width=400)
Hier de lagen vast om de kiel heen (droog)

Later alles samen met een vriend erop gesmeerd, dat viel al een beetje tegen. De epoxy had een verwerkingstijd van 90 min. en we waren al gouw 45 min bezig met een kant. met het draaien en wat epoxy bijmengen in de tussentijd (gerbruikten wat veel epoxy, maar liever te veel dan te wijnig)  werd dat wel krap. De 2de kant ging wel sneller dus ik denk dat we na 90min de vacuumzak eromheen waren leggen. Daar ging het mis, de zak was lek en ik kon niet vinden waar. Best lang lopen klooien en uituindelijk een 2de zak eromheen gelegd. Die ging wel goed maar een beetje laat. Ik denk al met al dat er na 2,5 tot 3 uur pas een goed vacuum was.
(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1276721315518/mini/kiel/P6140010.JPG?height=300&width=400)

Het resultaat is dat het overtollige epoxy er niet uit is gezogen omdat het al te ver aan het uitharden was. van daar ook allerlij rare hobbels omdat het natuurlijk ook niet zo heel goed was verdeeld. Al met al een beejte jammer.
(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1276721321645/mini/kiel/P6150026.JPG?height=300&width=400)
(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1276721329490/mini/kiel/P6150031.JPG?height=300&width=400)

Omdat ik sterke twijfels had over de sterkte etc hadden we besloten het te testen, hier het resultaat. De foto's spreken voor zich
(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1276721341239/mini/kiel/P6160052.JPG?height=300&width=400)
(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1276722399266/mini/kiel/P6160055.JPG?height=300&width=400)
Met de shofel konden we er naar schatting maximaal 3 ton op laten rusren en dat had die makkelijk moeten kunnen hebben volgens mijn theorie :)

Weer genoeg geleerd, het resultaat is dat ik wel de oude metalen kiel ga gebruiken aangezien ik geen tijd heb om het allemaal opnieuw en beter te doen. Bovendien zijn dit soort geintjes financieel ook niet zo handig als het niet lukt...


Nog even wat positive dingen om af te sluiten, een foto van de boot in de huidige staan.
(http://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1276721501169/mini/lakken-1/P6160048.JPG?height=300&width=400)

Over 2 weken weer verder.
Groeten Florian
Title: Re: 324
Post by: NicoG on June 17, 2010, 18:25:41 PM
Ha, je heb het in ieder geval geprobeerd :)
Zutphen ligt te ver uit de buurt, kom daar nooit. Anders was ik wel een keer langsgewipt.
Veel succes.
Title: Re: 324
Post by: Florian on June 18, 2010, 00:07:06 AM
Proberen daar gaat het om :p. Soms een beetje jammer als het niet lukt, maar nu weet ik in ieder geval hoeveel ik kan doen in de 90min en wanneer ik het niet meer in een keer kan handlamineren. Verder ging alles wel aardig dus een klein stapje terug en vrolijk verder.
Title: Re: 324
Post by: NicoG on June 18, 2010, 21:07:08 PM
Je hebt ook langzamere epoxy :)
Title: Re: 324
Post by: Florian on August 03, 2010, 10:19:53 AM
Hoi,

Momenteel ben ik mijn werk aan het afwisselen met vakantie dus niet echt veel voortgang. Wel even lekker met de motor naar Estland gereden en over een klein weekje weer terug. Hiervoor heb ik wel de fairing om mijn oude kiel heen gemaakt en dat verliep wel goed, hier heb ik ene beetje langzaam internet dus foto's volgen later.
Ook heb ik een mast gekocht. Het is de aluminium mast die origineel bij mijn boot hoorde, ik heb ik toch voor gekozen deze te kopen. Het is goedkoper en dan past het tenminste waardoor ik wat sneller vaarklaar kan zijn. Dan kan ik daar mooi mee oefenen en later misschien verbouwen als ik dat dan nog nodig vind.
Er is nog wel een kleine uitdaging met de mast, hij moet naar Nederland. Dat wil ik volgende week doen en het huidige plan is om het op en zweefvliegtuigtrailer te leggen. Zo'n trailer is 10m lang en de mast 12 dus steekt die nog maar 2 meter uit. Of ik zo'n trailer kan lenen is nog steeds niet helemaal zeker dus ik ben toch even op zoek naar alternatieven. Officieel mag er maar een meter uitsteken achter de trailer en mag de lading niet over de dissel heen steken.... Hoe doen jullie dit normaal? Want de langste normale trailer die ik kan huren is 6 hooguit 7 meter, dan steekt het maar 5 a 6 meter uit.....
Ik hoop dat er mensen zijn die hier goede ideeën over hebben en dan hoor ik het graag

Gr Florian
Title: Re: 324
Post by: Jelmer on August 04, 2010, 22:50:51 PM
Lichtbord steekt bij bv. boottrailer ook nog naar achteren uit zo pak je al weer een meter. Weet niet of dat ook bij een zweefvliegtuig trailer zo is.
zorg in ieder geval dat de mast netjes op de trailer ligt met een gevaren bordje op het eind, geen losse klapperende touwtjes / spanbanden etc. dat scheelt al een hoop aandacht van politie.

Doe de groeten aan John!
Title: Re: 324
Post by: Halmar on August 24, 2010, 21:31:32 PM
Het is gelukt, met een aanhanger origoneel bedoeld voor een zweefvliegtuig (paar overbodige onderdelen verwijderd) ging het ophalen van de mast uitstekend!

(http://lh3.ggpht.com/_UFhfHDmQ_P4/TGfaTKwfO-I/AAAAAAAAErA/u5vIvlEDb3A/s640/DSC_8693.JPG)
(http://lh4.ggpht.com/_UFhfHDmQ_P4/THQc8E8j-SI/AAAAAAAAEso/3sJvzqg3DHs/s640/DSC_8694.JPG)

Groet Halmar
Title: Re: 324
Post by: Florian on September 04, 2010, 12:07:50 PM
Hoi,

Ik ben weer een hele tijd niet online geweest... er valt nog wat bij te werken en ik moet de foto's van de voortgang ook nog uploaden.
Maar als je achter het internet zit ben je niet aan het werk ;)
Gisteravond is de boot te water gegaan! Zeilklaar is anders maat hij drijft en ik kan op weg. Vandaag ga ik naar Kampen varen want daar hebben ze een kraan waarmee ik de boot over de kiel kan tillen (die zit er ook nog niet onder) En maandag moet de mast erop. Als dat allemaal past vaar ik maandag onder alleen grootzeil naar Medemblik. Het weekend ben ik dus ook zoet dus foto's komen daarna pas.
Helaas, maar ik moet prioriteiten stellen :p

Groeten Florian
Title: Re: 324
Post by: Halmar on September 06, 2010, 19:42:44 PM
Ik kan intussen wel even een paar foto's van vandaag posten;

(http://lh6.ggpht.com/_UFhfHDmQ_P4/TIUmFV7fQbI/AAAAAAAAEtQ/Ku-bApeOayc/s480/DSC_8746.JPG)

(http://lh5.ggpht.com/_UFhfHDmQ_P4/TIUmF7qYZVI/AAAAAAAAEtU/WGXkeU-QF5k/s640/DSC_8772.JPG)

(http://lh5.ggpht.com/_UFhfHDmQ_P4/TIUmGLHf1lI/AAAAAAAAEtY/fYSALBanSHE/s640/DSC_8860.JPG)

(http://lh5.ggpht.com/_UFhfHDmQ_P4/TIUmGuUVUxI/AAAAAAAAEtc/fwy_pbRpSkA/s640/DSC_8870.JPG)

Groeten Halmar
Title: Re: 324
Post by: André on September 06, 2010, 22:22:17 PM
Hey!!

Ziet er goed uit!!

André
Title: Re: 324
Post by: NicoG on September 06, 2010, 22:34:02 PM
Ziet eruit als een super kolibri :)  Met een trotse eigenaar denk ik. Veel plezier.

Zie nu ook waarom je over de deck camber inzat. Das echt vlak.
Title: Re: 324
Post by: Florian on September 09, 2010, 00:09:02 AM
Het is inderdaad een super kolibri, het dek blijft inderdaad twijfelachtig. Als ze streng zijn kunnen ze dit niet goedkeuren denk ik. Maar ik hoop er maar het beste van want in dat geval heb ik wel een kleine uitdaging erbij...
Hier met terugwerkende kracht wat foto's:
(https://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1283981311783/mini/kiel/kielffaring.jpg?height=400&width=300)
(https://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1283981325073/mini/kiel/vacuumfaring.jpg?height=400&width=300)
(https://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1283981303245/mini/kiel/kielffaring2.jpg?height=400&width=300)
(https://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1283981316592/mini/kiel/kielklaar.jpg?height=265&width=400)
Dit is nog de bouw van de kiel, er is schuim tegen de stalen construcitie aangeplakt en dat in combinatie met plamuur glasvezel en meer plamuur tot een profiel geschuurd.

Van de laatste weken missen een paar detailfoto's van het verrichte werk doordat er geen camera bij was, maar dit is het resultaat vlak voor de terwaterlating:
(https://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1283981942705/mini/te-water/opdewerf2.jpg)
(https://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1283981947645/mini/te-water/opdewerf.jpg)

En de rest heeft mijn broer er al op gezet.
Title: Re: 324
Post by: Florian on September 09, 2010, 00:11:51 AM
Het onderwaterschip was trouwens zo glad dat terwijl ik aan een kant wat op de boot aan het doen was de boot op de wagen begon te glijden. Met het tewaterlaten hebben we haar dan ook vastgebonden om een vroegtijdige tewaterlating te voorkomen.
Title: Re: 324
Post by: Florian on September 11, 2010, 07:58:28 AM
Hier nog een foto van de aankomst.

(https://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1283981924934/mini/te-water/aankomst.jpg)

Helaas is de aankomst onder motor wegens roerproblemen. Mijn buitenboordmotor zit tussen een van de roerstangen in, door een wat abrupte roerbeweging is de roerstang tegen de motor aangekomen en daardoor gebogen. Dat heeft hem dusdanig verzwakt dat die niet veel later in 2en lag... Nu ben ik nog op zoek naar rubbers voor de roerstangen, hiervoor hebben we kogelkoppen gebruikt maar ik ben bang dat die op de lange termijn gaan roesten. Waar halen jullie die rubbers doorgaans vandaan? Ik zat te kijken naar de mastvoeten van surfplanken en ik hoorde dat er in drogers ook diabolo rubbers zitten, de winkels waar ik drogeronderdelen kan vinden weten trouwens nergens van dus of dat laatste echt waar is weet ik niet.
Verder was het een probleem om het grootzeil goed te hijsen. het kost ontzettend veel kracht om het omhoog te krijgen en hoger dan op de foto's kreeg ik het niet, nu had ik er wel een rif in zitten maar ik kreeg het voorlijk niet eens in de buurd van strak. Zodra de giek iets omhoog komt is het namelijk helemaal niet meer te doen (ik heb trouwens nog geen lier). Maar zelfs met gewoon het voorlijk door de mastgroef heen zou het iets makkelijker moeten zijn zou ik verwachten.
Van een mede minizeiler begreep ik dat hij het stuk groef waar je het zeil invoerd een stuk omhoog heeft uitgeslepen en dat dat wel helpt. Verder verdenk ik mijn goedkope niet gelaarde blokje in de mast ervan ook aan de weerstand bij te dragen maar of dat alles is...
Zijn er meer mensen met vergelijkbare problemen en goede oplossingen?
Title: Re: 324
Post by: NicoG on September 11, 2010, 17:41:24 PM
Zeil hoor je met de hand tot de top te kunnen hijsen.
Je hebt misschien een verkeerde loef touwtje in je voorlijk.
Oh, en alle kracht van de bakstagen af natuurlijk.

Rubbers, zoek even naar Groen rubbers Rotterdam en stuur ze een duidelijk mailtje. Vroeger hadden ze die.

Veel succes.
Title: Re: 324
Post by: jan457 on September 15, 2010, 14:18:10 PM
He,

Uit mijn ervaring met mijn ultra mini van 4.20m (Laser) :-), weet ik dat als je op goedkope ongelagered blokjes redelijk veel druk zet, dat ze dan niet meer rollen maar alleen geleiden. Als ze alleen geleiden kan je er net zo goed een puntkous inzetten want het kan behorlijk veel weerstand veroorzaken. Op een F18 waar ik op gevaren heb was het zo erg dat als ik met mij 80 KG eraan ging hangen, hij nog steeds de laatste 2 cm niet naar boven wou(op een gegeven moment lukte het wel maar... wat duurde het lang)
Ik zou zeggen op een windstille middag je zeil klaarleggen en iemand jezelf in de mast laten hijsen en dan even kijken of hij omhoog wil. Als de blokjes niet meewerken zou ik zeker een investering overwegen want altijd met een rif varen verveelt ook zo snel XD!!

groeten Jan
Title: Re: 324
Post by: Ministe on September 20, 2010, 14:47:54 PM
Ik heb in La Rochelle in een surfshop een paar diabolo's gekocht à 8 euro per stuk. En gemonteerd in de plaats van een diabolo waar de schroefdraad uit was. Gaat prima, schroefdraad klopte. Dus ik zou zeggen, probeer het eens bij zo'n shop!

Arjen
Title: Re: 324
Post by: Florian on September 20, 2010, 18:39:34 PM
Bedankt voor de tip, donderdag ga ik weer naar huis en dan ga ik er achteraan. Ik ga denk ik een dubbele helmstok maken met een verbinding tussen de helmstokken binnenboord. Dan kan mijn buitenboordmotor tenminste ook normaal omhoog, maar even kijken of ik met mijn kuip en een opgeklapte bbm genoeg uitslag kan krijgen.
Title: Re: 324
Post by: Florian on September 27, 2010, 21:12:34 PM
Ik ben weer een paar dagen thuis, en ik heb bij een surfwinkel de juiste rubbers kunnen vinden. Voor een 10tje per stuk dus dat viel mij erg mee. Verder heb ik mijn helmstokken op de roeren geplakt, origineel waren dat uithouders voor mijn spiboom. Maar die zijn even omgebouwd aangezien sturen de prioriteit heeft.
Het komt allemaal heel krap uit met de kl*te buitenboordmotor maar als ik de steun nog wat dikker maak zodat die nog iets naar achteren komt komer er allemaal net mee weg :)
Hier een paar plaatje van een zondagje klussen.
(https://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1285612401885/mini/roer/IMG_5887.JPG?height=300&width=400)
(https://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1285612392878/mini/roer/IMG_5890.JPG?height=300&width=400)
(https://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1285612385441/mini/roer/IMG_5893.JPG?height=300&width=400)
(https://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1285612343453/mini/roer/IMG_5894.JPG?height=300&width=400)

De helmstokken zitten niet recht op de roeren, het idee erachter is dat het binnenste roer scherper stuurt dan het buitenste. Bovendoen zit ik anders erg snel tegen mijn kuiprand aan en op deze manier heb ik meer uitslag.

Verder is de grootschootrail besteld, die zal er volgende week ergens zijn en tegen die tijd hoop ik ook aardig wat ander beslag erop te hebben zitten om bijvoorbeeld mijn kantelkiel te bedienen. Daar heb ik ook direct een vraagje over, als je die vanuit de kuip wilt bedienen hoe maak je dan je touwdoorvoer waterdicht?
En hoe maken ze die stukjes touw door het dek (ipv metalen beslag) zadat het niet naar binnen lekt?

Title: Re: 324
Post by: NicoG on September 27, 2010, 23:46:24 PM
Kantelkiel schot doorvoer, koperen ring met juiste diameter.

Touwlus op dek, gat boren, dyneema in lus er doorheen, aan binnenkant 2 cm uitpluizen en vast lamineren. beetje hars in gat met touw gieten, klaar.
Title: Re: 324
Post by: Florian on October 05, 2010, 11:56:19 AM
Bedankt voor de tips leov, voor mijn achterstag heb ik wat touwlusjes in gelamineerd. Nu kreeg ik afgelopen weekend te horen dat de meeste mensen daar een wat dikker touwtje voor gebruiken dan ik... Ik heb er 4mm doorheen zitten wat dubbel zit en dat houd de helft van 1 bakstag. Dat leek mij voldoende maar wat wordt hier normaal voor gebruikt?
Title: Re: 324
Post by: NicoG on October 05, 2010, 18:29:26 PM
oh fuck, voor je achterstag ?, nee das te licht zou ik denken.

Even denken uit herinnering, verbeter me maar.

Neem de treksterkte van de bakstag, en je lus moet die aankunnen.
Maar zit je lus wel goed genoeg vast....
Zonlicht en zout verzwakt dyneema erg snel, je moet het dus elk jaar vernieuwen.

Vandaar dat bijna iedereen  echt carbon over een pin lamineren. En dan verven.
Zo doen ze de hele verstaging.

Dacht dat het ging om dekbeslag te monteren etc... ik zou de bakstag er niet aan wagen.

ps in zwaar weer hou ook je bakstag op de lier, vertrouw niet alleen op de clutch.
En waar het touw door de clutch gaat, naai daar de kern aan de mantel, zeer eenvoudig klusje.


Title: Re: 324
Post by: Florian on October 05, 2010, 22:08:33 PM
In eerste instantie bedoelde ik het voor het dekbeslag. Voor alle verstaging zit wat in gelamineerd maar voor de bakstagen had ik niets dus heb ik daar ook wat met dynema gedaan. De 4mm kan 1200 kg hebben en het lusje is dubbel dus dat zal meer zijn, daar hangt dan de helft van het bakstag aan dus dat leek mij voldoende. Bovendien kan het blokje waar dus ook de helft aan hangt iets van 1300kg hebben. Wat mijn bakstag zelf kan hebben weet ik niet maar zo dik is het ook weer niet en ik ging er niet van uit dat dat geen 3 ton is. Maar misschien heb ik het mis. Vandaar dat ik het tog maar even vraag. Dit specifieke lusje heb ik bovendien ook over 20cm verlijmd ipv 2. De stoppers kunnen volgens mij ook niet veel meer hebben.
Nu zeg jij daar over dat die dus op de lier blijft met veel wind. Daar heb ik nog wat vragen over, de meesten hebben maar 3 lieren (ik momenteel nog geen..). Nu heb je de spival op een lier, waarschijnlijk de spischoot op een ander, nog eentje voor het bakstag dus. Verder heb ik een lier nodig om de kantelkiel te bedienen en de spiboom zal ik ook niet op de hand aan kunnen trekken als ik daar een enkele lijn van maak. Misschien denk ik te moeilijk maar ik heb het gevoel dat ik lieren te kort ga komen?
Title: Re: 324
Post by: NicoG on October 05, 2010, 22:34:42 PM
Hi,
klinkt goed,maar  toch bakstag op lusje, ik zou het niet doen. Maar experimenteer maar lekker.

Nee hoor, boegspriet heeft geen lier nodig, dan trek je hem alleen maar krom.
Zwaar weer: Spival hou je op een lier centraal, schoot spi aan lij,  bakstag, op loef lier,
Normaal heb je dan geen fok op. Wil je dat toch (ik wel voor een paar redenen) , veel bootjes hebben dan een keer blok met blokkeer mogelijkheid. Want zoveel kracht staat er niet op de fok met veel wind, je gaat dan aardig plat  voor het lapje.  Wil je hoger, dan is de fok toch te veel.
Title: Re: 324
Post by: Florian on October 05, 2010, 23:03:08 PM
Ok, ik had verwacht onder de hoeken waarmee de lijn naar de boegspriet staat het wel wat kracht zou kosten dat aan te trekken. Maar goed, bedankt voor de tips. Kan ik weer lekker verder experimenteren :)
Afgelopen weekend ben ik naar lelystad verplaats, de zeilmaker is klaar met meten en de box die ik in medemblik had is wat ondiep... Om er weg te komen moest de kiel in een hoek en een behulpzame buurman heeft me aan een spival op zijn schootlier de andere kant op getrokken en toen kwam ik met veel moeite weg.
Lelystad was het doel voor de rest van de winter en is ook wat dichter bij huis.
Hier nog wat foto's die iemand van een v24 heeft gemaakt en hij was zo aardig naar mijn email te vragen.
(https://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1286311265331/mini/zeilen/IMG_1320.jpg)
(https://sites.google.com/site/florianlakeman/_/rsrc/1286311269793/mini/zeilen/IMG_1329.jpg)
Title: Re: 324
Post by: NicoG on October 06, 2010, 22:00:55 PM
Florian,

met spinnaker op en je wil de hoek van de boegspriet veranderen, even bijna plat, dan veranderen, kost geen kracht.
Met de Code Zero halfverwege je spriet, komen er meer krachten op, maar dan zet je hem bijna centraal en beweeg je hem niet. Dus weer geen lier nodig.

En in zwaar weer je spriet van hoek veranderen, nah gebeurd niet veel :)

Dus weer een zorg minder voor je...

En als je ooit ga spinakeren, ik laat de lij guy wat los hangen, niet strak...
Dan kan de spriet wat bewegen, was bij de lichte alu sprietjes op de series echt nodig, anders brak hij zeer snel..  denk dat de protos dat ook doen, weet ik eigenlijk niet eens :)
Title: Re: 324
Post by: Florian on October 07, 2010, 16:51:29 PM
Bedankt voor de tips, daar kan ik wat mee. Zal ik wel mijn achterstag en co moeten verbouwen :p. Als het een keer wat langer droog is kan ik het wel lamineren met wat carbon. Hopen dat de winter nog even uitblijft. Ben namelijk ook weer aan werk begonnen voor de komende 2 weken. Nog wel een vraagje daarover als ik tog weer bezig ga. Kan het bakstag het beste zo ver mogelijk in het midden of in de hoek? Ik heb mensen over het in het midden gehoord omdat je dan zo goed mogelijk naar achteren trekt en niet opzij. Maar er is ook een theorie dat je zeil naar lij trekt en je dan in de hoek juist goed compenseert. Bovendien heb je meer ruimte voordat je met je giek ertegenaan zit als die in de hoek zit.
Dus welke optie verdient de voorkeur?
Als ik zo naar de andere schepen kijk zijn er zat die de stoppers niet op een lier gericht hebben, zetten dien het ook gewoon op de lier via een omweg of nemen ze het risico voor lief? Ik zou natuurlijk ook een kikker achter de stopper kunnen zetten om hem extra vast te zetten, dan houd ik de lier vrij en zit ik niet met problemen om het ernaartoe te gelijden. Aantrekken gaat toch zonder lier en dan kan ik die voor de kantelkiel gebruiken.

Maar goed, weer genoeg om over na te denken.
Er is in ieder geval een fok en een kleine spi opgemeten dus over niet al te lange tijd gaat het er echt op lijken.
Title: Re: 324
Post by: NicoG on October 07, 2010, 17:23:27 PM
Bakstag, zoals jij wil :) Beide is wat voor te zeggen, dus vele nemen de middenweg..
Meer in het midden is ook veilig als je een chinese gyb door bvvermoeiheid veroorzaakt, hij stopt de giek voordat hij in je gezicht slaat...


Veel bakstagen hebben een blokje na de stopper in de kuip om de tail naar een lier te leiden.
Zelf trek ik hem met de hand aan, gooi hem over de lier en door selftailer en ga er dan op staan.
Voila strak genoeg voor het meeste werk en geen lierhendel nodig.

Blijf maar vragen, jouw vragen zijn lekker concreet en als ex bootjesbouwer aardig in mijn interesse hoek :) Maar ik heb geen protos gebouwd, wel series... hou dat in je achterhoofd.
Title: Re: 324
Post by: Florian on October 10, 2010, 16:23:06 PM
Ik zal lekker verder blijven vragen :p er valt nog genoeg te leren over deze bootjes. Erg bedankt trouwens voor de nuttige antwoorden, sommige dingen kunnen toch echt een hoop ellende voorkomen waar ik uit mijzelf niet op was gekomen (niet op tijd :))

Ik heb er allemaal een beetje over nagedacht en behalve dat ik over de positie nog net uit ben blijf ik tegen een probleem aan lopen.
Zoals je zegt heb jij series gedaan en dan komt het uit, maar de kantelkiel moet ook op de lier. Nu lijkt het mij logisch dat ik eerst het bakstag goedzet (op de lier) en dan de kantelkiel trim. Dus of de kantelkiel moet op een andere manier zodat ik geen lier nodig heb maar dat is lastig. of ik moet toch de bakstag ergens anders op vastzetten. Zelf wil ik een talie op de bakstag zetten zodat ik in ieder geval door kan zetten zonder lier.

En dan nog wat anders, mijn bakstag bestaat uit een deel naar het voorstag en een deel naar de top. Voor mijn gevoel is het handig om het top deel nog eens apart door te kunnen zetten om de mastbuiging te regelen. Maar op foto's en bij anderen zie ik daar eigenlijk nooit talies op zitten... Is dit gewoon echt onnodig om dat apart te trimmen? Op boten met bakstagen en een los achterstag wordt dit wel veel gebruikt en het lijkt mij nuttig.

Title: Re: 324
Post by: NicoG on October 10, 2010, 16:45:45 PM
Eh, kantelkiel.
Zet je piloot op wat graden lager, ga naar binnen, gooi je kiel om, ga naar buiten, wacht op goede moment (wel snelheid bewaren) en tack.

mast,

dat ligt aan je mastbuiging, aanhechting stagen etc  en hoe je zeilen zijn gesneden, maar op mini is het meestal geen racey maar een meer vergevend profiel. Dus minder mastbuiging. Altijd lachen om weer inline spreaders te zien, en je weet dat die zeer binnenkort overboard gaan...

Wel zet je de voorstag checkstay een beetje door als je de binnen voorstag gebruikt om pompen van de mast te voorkomen. Ikzelf haalde allen de pomp beweging eruit, ging het niet verder aanhalen. Allles om de mast stabiel te houden, stabiel is stevig... wat nodig is is een zeer licht blok system, zoals op een kleine dinghy in de checkstay. Zoveel kracht komt er niet op. Maar heb ook protos gezien die alles gefixed had.

Dus check of in golven je mast pompt, en zie welke stag dit tegengaat, met en zonder binnen voorstag gezet.

Hoop dat wat proto zeilers die dit lezen aangeven of het klopt of niet.
Title: Re: 324
Post by: Florian on October 11, 2010, 06:41:35 AM
De kiel heb ik inderdaad voorlopig zo opgelost :p Maar ik kon mij voorstellen dat het ook handig is om later ook door te kunnen zetten.
Waarom mijn spreaders zeer binnenkort overboord gaan weet ik wijnig tot niets vanaf... Dus hoe dat zo?
Checkstays heb ik niet en er zit ook geen aansluiting voor op de mast. Ik heb wel de ruimte om een babystag te zetten en er werd mij ook sterk aangeraden dat te doen, ook om te voorkomen dat bij het hard aanhalen van een gereefd grootzeil de mast de andere kant op buigt. Daar ga ik dus de komende weken maar even achteraan en dan hoop ik het pompen ook tegen te kunnen gaan en anders moeten er ook checkstays bij.
Title: Re: 324
Post by: André on October 11, 2010, 12:54:04 PM
De meeste proto's hebebn, volgens mij (heb ik van foto's en video's), een takelsysteem in de boot die door een oog naar een clutch in de cockpit gaat. Volgens mij zag ik die ook bij in de kuip zitten.
Met de juiste vertraging zou je zo de kiel op gelijkblijvende koers trimbaar kunnen maken.

Nog welkom in de Marina buurman! Je boot ziet er gaaf uit! Ik spreek je daar vast nog wel eens.

André
Title: Re: 324
Post by: Florian on October 11, 2010, 16:19:35 PM
Ja dank je, weer een mini erbij :)
Mijn kantelkiel is inderdaad vanuit de kuip te bedienen, en de takel zit zo dat die op mijn lieren (nog niet aanwezig) doorgehaald kunnen worden. Ysbrand vertelde mij ook dat ik daar inderdaad een lier voor nodig heb.
Met veel moeite zou je hem nu op de hand helemaal in een hoek kunnen trekken maar tijdens het varen met wat druk van het water erbij wordt het wel erg lastig. Op de kiel zitten trouwens 3 blokken met dan in de romp 4 om het naar buiten te geleiden, de uiteinden gekruist zodat je de kiel aan de loefzijde bediend.
Title: Re: 324
Post by: NicoG on October 11, 2010, 22:15:12 PM
De meeste protos hebben volgens mij niks naar buiten lopen, je moet toch naar binnen om je ballast over te gooien. Maar misschien is dat de mode van 2009 en heb ik het gemist.

Je kiel trimmen doe je bijna nooit, mini races zijn lange afstand races. Maar als je rond de boeien gaat racen met geen spullen aanboord is het naar buiten leiden aan te raden.

2: had het niet over jouw mast, was iets dat me te binnen schoot, of is die van jou ook met inline spreaders en niet gepijld ?

3: je achterstagen: degene naar de top noem ik de bakstag, degene naar de voorstag de checkstay.
als je nog een binnenvoorstag plaats, maak je daar ook een checkstay naar toe. (als ik het me goed herinner)
Title: Re: 324
Post by: André on October 12, 2010, 06:52:21 AM
Florian,

Nu het me zo te binnen schiet....Eigenlijk zou het voor jou handig zijn als je eens met Lucas Schröder gaat praten en bij wijze van even bij zijn boot gaat kijken. Volgens mij had hij die na de select mee terug genomen naar Nederland.
Hij weet op dit moment het meeste van kantelkielen en trim.

Of nee, nu ik het mij bedenk. Sander Bakker van Tuned heeft ook een Proto gezeild met kantelkiel. Kan je hem gelijk tips vragen over je verstaging.
Title: Re: 324
Post by: Florian on October 12, 2010, 07:40:33 AM
Ok, aan de termen moet ik nog even wennen. Veel hebben daar zo hun eigen manier voor en ik roep gewoon maar wat omdat ik het niet precies weet :p
Mijn mast heeft trouwens gepijlde inline spreaders. hoe anderen dat met die kiel doen weet ik niet precies, op foto's zie je er veel die het inderdaad binnen hebben zitten. Maar omdat ik geen stuurautomaat heb kan ik niet naar binnen tijdens het zeilen dus ik heb de boel maar direct naar buiten geleid. En volgens andere mini (serie) zeilers lijkt het wel aardig op wat 'de rest' ook heeft.
Sander Bakker moet ik inderdaad ook nog eens langs, om wat meer over mijn tuigage te leren en momenteel heb ik nog een zelfgemaakte houten mastvoet. Die is redelijk hufterproof maar ik ga toch wel op zoek naar een aluminium variant. En hij kan mij vast ook meer vertellen over proto's.
Bij Lucas ben ik ook al eens aan boord geweest toen hij op de kant stond. Maar toen was ik nog niet zo ver en nu zie ik waarschijnlijk weer hele andere dingen. Dus het kan geen kwaad nog eens te kijken

Title: Re: 324
Post by: lucas.schroder on October 15, 2010, 14:53:47 PM
He Florian,

Een finetune op je bakstag is handig...heb je inderdaad geen lier meer nodig. Verder heb je eigenlijk nooit tegelijk de lier nodig voor de bakstag en kantelkiel. Vlak voordat je overstag gaat (laatste handeling voor overstag) laat je je kiel volledig naar lei vallen en zet je hem vast...geen lier nodig dus. Daarna kan je gewoon de bakstag als nodig op de lier zetten. In de gijp zet je je kiel in het midden. Dan moet je je kiel wel aftrimmen met je lier...maar pas na de bakstag.

Lucas
Title: Re: 324
Post by: Florian on October 16, 2010, 19:35:05 PM
Ok, goed om te horen hoe jij dat aanpakt. Toch nog even een vraagje daarover, als ik Leov goed begrijp laat je het bakstag ook op de lier staan om te voorkomen dat die door de stopper heen schiet... Dat gaat natuurlijk op bij ruime koersen. Zet jij de bakstag ook om die reden dan op de lier als je klaar bent met de de manoeuvre?
Title: Re: 324
Post by: NicoG on October 16, 2010, 20:11:00 PM
Alleen bij zwaar weer en bij spinnakeren doen goede zeilers dit. Vanwege de creep. En zwaar weer en spi zal je de eerste tijd niet aan kunnen :)
Title: Re: 324
Post by: Florian on October 17, 2010, 04:48:52 AM
Dat is waar, maar je kunt er maar beter vast aan wennen dacht ik zo.
Title: Re: 324
Post by: André on October 17, 2010, 17:34:28 PM
Ik vermoed dat je de bakstag op de lier borgt, als je alles afgetrimd hebt.
Afhankelijk van de clutch die je aan boord hebt is het tot 22 knoop totaal zinloos om je bakstag op de lier te borgen. Ik heb van een aantal meer ervaren mini zeilers geleerd dat je liever de guy op de lier borgt.

Verder redenerend denk ik dus dat je de bakstag op de lier tbv borgen niet spannend hoeft  te vinden. Behalve misschien bij hoge golven waar je zeer sterk in kan afremmen.
Title: Re: 324
Post by: Florian on October 17, 2010, 18:45:41 PM
Zoals Ijsselmeer :p? Maar goed, voorlopig is het waarschijnlijk inderdaad niet van toepassing maar ik moet wel komende weken mijn bakstag definitief plaatsen en dan moet het wel mogelijk zijn.
Op het moment heb ik überhaupt geen lieren, en als ik met de zeilmaker heb afgerekend is het geld ook op :(
Maar een beetje vooruit denken kan geen kwaad ;)
Title: Re: 324
Post by: André on October 17, 2010, 19:03:02 PM
Lijkt me helder dat we het nu niet over het IJsselmeer hebben...